Thursday, February 15, 2024

MUQATIL BIN SULAIMAN

Pernahkah anda men dengar nama Muqatil?

Siapakah Muqatil?

Beliau adalah Abu Al-Hasan Muqatil bin Sulaiman bin Basyir Al-Azdi.Al-Balkhi seorang ulama Tafsir yang kepadanya dinisbahkan Tafsir Muqatil. Beliau berasal daripada Balkh (Dalam  Afghanistan sekarang) dan kemudian bepindah dan tinggal di Basrah dan kemudian ke Baghdad dan meriwayatkan hadis di sana. Namun, dia dianggap sebagai Matruk dalam periwayatan hadis.

Muqatil meninggal pada tahun 150H.

Terdapat perkataan ramai ulama yang menisbahkan Muqatil sebagai Musyabbihah dan Murji'ah seperti Ibn Hazmin yang menukilkannya dalam kitabnya Al-Faslu Fi Al-Milal Wal Ahwa' Wan Nihal dan As-Syahristani dalam Al-Milal Wan Nihal.

Imam Az-Zahabi dalam kitabnya Al-Arsy menukilkan perkataan Imam Abu Hanifah: 

Telah datang kepada kita dari sebelah Timur dua orang yang khabis (jelek) iaitu Jaham si Mu'attol dan Muqatil si Musyabbih.

Ibn Taimiyyah menyenaraikannya di kalangan Mutahham (orang yang dituduh dengan satu tuduhan) dan tidak wajar menaqalkan tafsir daripadanya.

Ibn Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari menyifatkannya sebagai seorang yang menyerupakan Allah dengan makhluk dan padangan yang sama diteladani oleh golongan Rafidhah dan juga Karamiyyah

Cuma, perkataan yang menibahkan Muqatil sebagai pencetus Tasybih Al-Khaliq bil Makhluk adalah tidak tepat kerana sebelumnya sudah masyhur muncul golongan musyabbihah dari kelompok SABAIYYAH dan BAYANIYYAH.

Imam Al-Haramain Abul Ma'ali Al-Juwaini menyifatkannnya dalam As-Syamil Fi Usuliddin sebagai Mujassimah pelampau sama seperti Daud Al-Jawaribi dan Hisyam bin Al-Hakam Al-Kindi (Seorang tokoh ulama Syiah, sahabat kepada Jaafar Sodiq dan juga Musa Al-Kazim).

* Imam Az-Zahabi menyebutkan dalam MIzan Al-Iktidal bahawa Daud Al-Jawaribi itu adalah Ra'sun (kepala) dalam  pemikiran Rafidahnya dan  Tajsimnya.

Demikian berkata Abu Hasan Al-Asy'ari dalam Maqalat Al-Islamiyyin bahawa Muqatil itu adalah Mujassim yang menyamakan zat Allah dengan makhluk.

Walaubagaimanapun, pelebelan yang sedemikian disifatkan oleh Ibn Tamiyyah sebagai berlebihan. Beliau mencuirigai nukilan mengenai Muqatil yang disebutkan oleh Imam A'Asyari dalam maqalatnya dan mengandaikannya bersumber kitab-kitab muktazilah yang diriwayatkan daripada orang yang tidak tsiqah. Mereka berelebihan dalam menuduh Muqatil. 

Ibn Tamiyyah menulis dalam Minhajus Sunnah (jil 2, ms 619):

وأما مقاتل فالله أعلم بحقيقة حاله. والأشعري ينقل هذه المقالات من كتب المعتزلة، وفيهم انحراف عن مقاتل بن سليمان، فلعلهم زادوا في النقل عنه، أو نقلوا عنه، أو نقلوا عن غير ثقة، وإلا فما أظنه يصل إلى هذا الحد.

 Padahal, Imam Syafie pernah berkata: 

من أراد التفسير فهو عيال على مقاتل، ومن أراد الفقه فهو عيال على أبي حنيفة

Muqatil bin Sulaiman dalam bidang hadis adalah seornag yang matruk( ditinggalkan riwayatnya) dengan kesepakatan para ulama hadis. Namun ada seornag yang dinamakan Muqatil bin Hayyan, dia adalah seorang yang tsiqah dalam ilmu hadis.

Ali As-Sami An-Nasyyar (seorang pemikir Islam abad 20) dan tokoh besar Asyairah zaman moden menulis dalam bukunya Nasyatul Fikri Al-Falsafi Fil Islam (jil 1, ms 289):

قد اختلفت الأنظار فيه: فذُكر أنه كان مفسراً سنياً، وقيل إنه مفسر زيدي، واعتبره الشافعي أكبر مفسر، وأن الناس عيال في التفسير عليه، ولعنه أبو حنيفة. وأجمعت الكتب على أنه كان مشبهاً ومجسماً، وأنه أخذ من علم اليهود والنصارى ما يوافقه لتدعيم تفسيره المشبهي والمجسمي للقرآن، وأنه كان ضعيفاً في الحديث، وأنه قبل الحشو وضمّنه مذهبه



Lebel sebagai Musyabbihah dan Mujassimah buat Muqatil dibantah dan ditolak sebilangan ulama seperti Abul Hasan Al-Mulatti dan As-Syahristani.
Dr. Jabir bin Idris bin Ali dalam kitabnya Maqalatut Tasybih wa Mauqiful Ahlisunnah minha mentarjihkan bebasnya (bara'ah) Muqatil dari tuduhan Mujassimah dan Musyabbihah tersebut dengan menyenaraikan berapa hujjah:

1) Tuduhan Musyabbihah datangdari musuh-musuhnya atau ulama yang meriwayatkan perkataan orang mengenainya dan bukan apa yang mereka yakini dna pegang ( orang kata...orang kata...)

2) Ada riwayat dialognya dengan khalifah menunjukkan bahawa dia bebas daripendpaat musyabbihah.

3) Kitabnya yang ada tidak menyebutkan kalamnya yang mentasbihkan Allah.






No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....