Wednesday, September 27, 2023

Sejarah Maulid Nabiy

Sempenan bulan Maulidur Rasul ini, mari kita mengenali beberapa hal yang bersangkutan dengan apa yang disebut sebagai sambutan Maulidun Nabi. Satu hal yang tidak dipungkiri oleh par apengakaji sejarah adalah bahawa sambutan Maulidun Nabiy itu buat pertama kalinya diangkat menajadi sambutan atau perayaan adalah di zaman kekhalifahan Fatimiyyah di Mesir. Ketika Al-Mu'iz Li Dinillah menjadi Khalifah Fatimiyyah, dia meangasaskan sambutan Maulid Nabiy untuk rakyat Mesir. Sempena Sambutan tersebut, kerajaan mengedarkan kuih-kuih dan manisan khusus secara leluasa kepada rakyat  dan tujuannya adalah untuk membuatkan rakyat suka kepada kerajaan Syiah itu. Dengan itu , mudahlah jalan ke arah mendoktrinkan mazhab Syiah Ismailiyyah ke dalam jantung hati rakyat.

Jika kita amati, ternyata dalam masyarakat Syiah, sepanjang tahun penuh dnegan sambutan dan perayaan. Maka tidak hairanlah mereka merintis perayaan Maulidun Nabiy. Dalam ajaran Syiah ada sambutan Maulid Hasan, Husain, Ali, Fatimah, Awal Tahun, Hariu 'Asyura, Awal Rejab, Pertengahan Rejab, Awal dan pertengahan Sya'ban, Hari Ghadir, Hari Nuruz, Hari Ghitasy dan macam-macam lagi.

Catatan: Penubuhan Kerajaan Fatimiyyah di Mesir adalah pada tahun 322H. Ia adalah kerajaan yang menentang kerajaan Abbasiyyah di Baghdad dan diasaskan oleh Ubaidillah Al-Mahdi Al-Qaddah Al-Maimun yang mendakwa dirinya keturunan Ja'far Sodiq.

Jika diteliti kitab-kitab sirah, akan jelaslah bahawa tiada kesepakatan para ahlinya mengenai tarikh lahirnya nabi SAW. Apakah benar nabi lahir pada tanggal 12 Rabu'ul Awal?? Namun, yang dipastikan oleh para ahli sejarah Islam adalah kewafatan nabi SAW adalah bertepatan dengan tanggal 12 Rabi'ul Awal. Lahirnya Nabi SAW pada tanggal 12 Rabi'ul Awal adalah fakta yang meragukan , tetapi kewafatan nabi pada tarikh tersebut adalah fakta yang meyakinkan.

Justeru, memperingati tanggal 12 Rabi'ul Awal itu untuk hari lahir nabi SAW atau hari matinya?? Buruklah akhlak satu umat jika memperingati hari mati pemimpinnya dan mezahirkan kegembiraan sempena peristiwa matinya!

Ahli Falak yang bernama Syeikh Mahmud Basya dan juga Syeikh Mansur Fauzi menyatakan bahawa dari segi ilmu Falak, kelahiran nabi yang dimuktamadkan bahaw apada hari Isnin dan Bulan Rabi'ul Awal, jika dikaji, tidak bertepatan dengan tanggal 12 Rabi'ul Awal, tetapi lebih tepat 9 Rabi'ul Awal. Ia bersamaan dengan 22 April tahun 571 Masehi.

Sambutan Maulid Nabi yang dimulakan pada zaman Al-Muiz itu kemudiannya tidak lagi disambut semasa pemerintahan Khalifah Fatimiyyah yang bernama Al-Musta'li Billah.

Catatan: Al-Musta'li billah adalah putera kepada Khalifah Al-Mustansir Billah. Kemtian Khalifah Al-Mustansir Billah menimbulkan perselisihan kalangan Fatimiyyah. Ada yang mahu Nizar, anaknya Al-Mustansir yang seornag lagi sebagai peganti. Namun Nizar tewas dalam perebutan politik itu dan dia disenyapkan dalam penjara. Namun fikrah firqah tidak dapat dimatikan. Anaknya yang bernama Al-Hadi melarikan diri ke Asia Tengah dan  memimpin gerakan firqah Syiah Ismailiyyah Nizariyyah yang mendapat sokongan Hasan As-Sobah, pengasas pasukan Hasyasyin.

Bila kerajaan fatimiyyah ditumbangkan oleh Salehuddin Al-Ayubi, tiada lagi acara sambutan Maulid Nabi di Mesir. Politik Salehuddin adalah untuk mengajar rakyat berjihad melawan serangan pasukan Salibiyyah dan bukan masanya didodoi dengan kasidah-kasidah yang mengkhayalkan.

Bila tamat kerajaan Ayyubiyyah, naik kerajaan Mamalik, perayaan Maulid Nabi dihidupkan kembali. Para penguasa Mamalik mengambil jalan bermudahanah dengan rakyat yang menyambut acara itu sehingga menjadikan ia popular dan besar kembali.

Rujuk Almasryalyoum

Baca: Aliman

Pihak pemerintah, termasuk Abbasiyyah dan kemudiannya Othmaniyyah, melihat ada keuntungan politik daalam mengangkat sambutan Maulidun Nabi, maka mereka pun memberi galakan dan terlibat memeriahkannya. Inilah yang kemudiannya memarakkan lagi sambutan maulidun nabi ke dalam dunia Islam!




No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....