Tuesday, July 2, 2024

PERANG AS-SIFFIN

Perang ini terjadi antara dua pasukan yang dipimpin oleh dua sahabat Nabi SAW. Ia terjadi pada tahun 37H. Kkedua-dua pasukan tentera adalah dari kalangan kaum muslimin. Satu pasukan di bawah pimpinan Saidina Ali binAbi Talib. Tenteranya adalah dari kalangan penduduk Iraq dan lain-lain. Jumlahnya dianggarkan 25 ribu orang. Di dalamnya ada 26 orang veteran Perang Badar Al-Kubra.

Sementara itu, satu pasukan lagi adalah di bawah pimpinan Saidina Muawiyah bin Abi Sufyan. Bersamanya adalah Amru bin Al-As. Tentera mereka dianggarkan 45 ribu orang.

Inilah peperangan yang sangat menyedihkan. Dua kelompok yang sama akidah dan sama-sama mengaku sebagai ummat Nabi Muhammad SAW berbentur dan menumpahkan darah. 

Kalaulah Nabi SAW dapat bangkit dan beryaqazoh, di sinilah keperluannya mendesak. Daripada bangkit bertemu sang Habib, Ahli Sufi itu dan ini, wali Allah sana dan sini yang didakwakan, maka kenapa tidak baginda Nabi SAW muncul dalam jaga kepada Muawiyah ataupun Ali melontarkan jalan keluar. Jika itu berlaku, tiadalah fitnah berpanjangan membaluti tubuh ummat Islam hingga hari ini. Namun, yaqazoh tak berlaku!


Saya merasa culas untuk menulis mengenai peperangan ini. Pun begitu, ia adalah sejarah penting yang tidak mungkin dihapuskan. Tidak dapat dipejamkan mata tentangnya. Saya akan sambung membuat catatan di sini bila ada kesempatan dan motivasi.

 Ammar bin Yasir,pada hari Siffin , berperang dalam barisan tentera Ali. Usia tatkala itu sudah lebih 90 tahun. Lembing di tangannya dan tangannya sudah bergegar. Dia berkata:

"Lembing ini, aku berperang bersama Rasulullah 3 kali dan ini kali ke-4.."

Lalu dia minta air untuk minum dan seorang perempuan bawakan susu. Dia minum dan kemudian berkata:" Benarlah apa yang disabdakan rasulullah SAW".

Ammar bin Yasir mai terbunuh dalam peperangan itu dan susu yang diminumnya itu adalah makanan terakhirnya sebagaimana disabdakan Nabi SAW. Pihak yang membunuhnya disifatkan sebagai "Al-Fiatul Baghiah"

Ada dua orang yang mengaku di depan Mua'wiyah dan Amru bin Al-As sebagai pembunuh Ammar bin Yasir. Amru berkata"

" Kamu berdua akan masuk neraka"

Muawiyah bertanya Amru tentang perkataannya yang menempelak pendokong sendiri . Amru binAl-As berkata: 

"Demikianlah yang aku dengar, Demi Allah, aku berharap kalau aku mati sebelum peristiwa ini 20 tahun!".

Baca: Kitab Tarikh Ibn Al-Wardi

No comments:

Post a Comment

Syeikh Sulaiman al-Bujairimi

Syeikh Sulaiman al-Bujairimi: Pengarang Hashiyyah al-Bujairimi - Nama beliau ialah Sulaiman bin Muhammad bin ‘Umar al-Bujairimi. Beliau dila...