Tuesday, December 5, 2023

SYIAH RAFIDHAH DAN KEDUNGGUANNYA

Rujukan kajian:Al-Hesn.net

Istilah Rafidhah mula muncul dalam peristiwa keingkaran para pengikut Zaid bin Ali tatkala dia ditanya mereka tentang pendiriannya terhadap Abu Bakar As-Siddiq dan Umar Al-Khattab. Kerana Zaid bertarahhum atas keduanya dan tidak membenci keduanya, maka pengikutnya tersebut mengingkarinya dan Zaid bin Ali pun menyebut mereka sebagai Rafidhah, yakni kelompok yang enggan.

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah menyebutkan beberapa contoh kebodohan mereka. Saking bencinya mereka kepada Abu Bakar dan Umar Al-Khattab, mereka menulis nama kedua-duanya di bawah telapak kaki mereka. Kononnya sebagai penghinaan buat keduanya. Lalu, para penguasa di masa lalu yang menemui tabiat buruk mereka ini, membongkar apa yang ada bawah telapak kaki mereka mengenakan hukuman pukul tapak kaki mereka. Bila ditanya kenapa dipukul, lalu dengan nada mengejek, para penguasa itu mengatakan bahawa mereka memukul Abu Bakar dan Umar dan mereka akan pukul  terus-terusan sehingga hilang dua nama itu di tapak kaki!

Tidakkah ini adalah satu perbuatan bodoh oleh para penganut Syiah Rafidhah???

Ada kalangan mereka  yang meberikan nama anjing mereka dengan nama Abu Bakar atau Umar, lalu mereka melaknati kedua-duanya. Mereka menamakan anjing mereka dengan nama sahabat mulia itu dan memanggilnya dengan panggilan Bakkir dan mereka mengatakan dengan ayat mengejek: anjingku dibri nama dengan anma ahli neraka.

Bukankah perbuatan ini satu kebodohan?

Lihatlah bagaimana ada kalangan mereka boleh mengagungkan Abu Lu'lu' yang membunuh Umar Al-Khattab sedangkan Abu Lu'lu itu adalah kafir Majusi dengan ittifaq para ulama. Namun, kerana bodoh, meeka boleh mangagung kafir Majusi dan memberikan gelaran kepadanya dengan gelaran mulia iaitu Abu Syujak( Bapa Pemberani).

Kaum Rafidah ini suka memuliakan kubur. Kubur dijadikan Masyhad dan didakwa bahawa di bawahnya disemadikan seseornag kalangan AHlil Bait. Mereka buat cerita bahawa dia mati terbunuh padahal kubur itu adalah tempat bersemadinya sang kafir!

Kalau mahu dibentangkan hujah-hujah mengenai sifat bodoh golongan Syiah Rafidhah, akan panjanglah tulisan ini. Telah nyata dan jelaslah watak ahmaq yang ada pada mereka!





No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....