Sunday, December 10, 2023

TAFSIR IBNU 'ATIYYAH

Tafsir Ibn Atiyyah dinamakan Al-Muharrirul Wajiz. Ibn 'Atiyyah  dilahirkan pada tahun 481H di Grenada, Andalusia. Ketika itu bermulanya kekuasaan Kerajaan Murabitin ke atas Andalusia dan kerajaan tersebut dikenali dengan nama Daulatul Fuqaha.

Nama lengkap Ibn 'Atiyyah ialah Muhammad Abdul Haq bin Ghalib bin 'Atiyyah.

Dia dituduh Zindik dan gurunya Al-Qadhi Al-Mufti Muhammad bin Ahmad Al-Qaljani menoilak tuduhan itu dan menyebtkannya dalam serangkap Syair:


أهل المرية قوم لا خلاق لهم يفسقون قضاة العدل تفسيقًا
قالو تزندق عبد الحق قلت لهم والله ما كان عبد الحق زنديقا

Mengomentari tentang bkitab Tafsir Muharrir Al-Wajiz karya Ibn 'Atiyyah itu, Imam Ibn Taimiyyah menyebukan:

تفسير ابن عطية خير من تفسير الزمخشري، وأصح نقلاً وبحثاً، وأبعد عن البدع، وإن اشتمل على بعضها، بل هو خير منه بكثير، بل لعله أرجح هذه التفاسير، لكن تفسير ابن جرير أصح من هذه كلها

Beliau mengarang kitab tafsirnya menggunakan manhaj yang sangat tinggi nilainya dan bolehlah dikatakan dia mengutamakan tafsir Quran dengan Quran. Dia menyebutkan riwayat Israiliyyat yang masyhur dan mengkritiknya. Ulama tafsir Andalusia yang datang selepasnya iaitu Imam Al-Qurtubi dilihat terinspirasi dengan manhaj Ibn 'Atiyyah ini.

Para pengkaji menyebutkan bahawa nama kitab tafsir Ibn 'Atiyyah itu bukanlah diberikan oleh Ibn 'Atiyyah . Dia menulis dan bukan diberikan nama kitabnya itu. Yang memberi nama kitab itu dengan nama Almuharrirul Wajiz Fi Tafsiril Kitabil 'Aziz adalah Mulla Katib Al-Halabi (Haji Khalifah) yang meninggal tahun 1067H.
 
Ibn 'Atiyyah wafat pada Ramadhan tahun 541H pada usia 60 tahun di Kota Lorca.



No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....