Sunday, December 3, 2023

Riwayat Sejarah: Kekejaman As-Saffah atas warga Mosul


Catatan Ibn Al-Athir dalam Al-Kamil Fi At-Tarikh menggambarkan kekejaman penguasa Abbasiyyah yang bernama Yahya bin Muhammad, iatu saudara kepada Abu Al-Abbas As-Saffah ke atas penduduk Mosul:


المجلد الخامس - ذكر ولاية يحيى بن محمد الموصل وما قيل فيها

وفي هذه السنة استعمل السفاح أخاه يحيى بن محمد على الموصل عوض محمد ابن صول ، وكان سبب ذلك أن أهل الموصل امتنعوا من طاعة محمد بن صول وقالوا : يلي علينا مولى الخثعم وأخرجوه عنهم فكتب إلى السفاح بذلك ، واستعمل عليهم أخاه يحيى بن محمد وسيره إليها في اثني عشر ألف رجل فنزل قصر الإمارة مجانب مسجد الجامع ولم يظهر لاهل الموصل شيئاً ينكرونه ولم يعترضهم فيما يفعلونه ، ثم دعاهم فقتل منهم اثني عشر رجلاً فنفر أهل البلد وحملوا السلاح فأعطاهم الأمان وأمر فنودي من دخل الجامع فهو آمن ، فأتاه  الناس يهرعون إليه فأقام يحيى الرجال على أبواب الجامع فقتلوا الناس قتلاً ذريعاً اسرفوا فيه فقيل :‏ كان السبب في قتل أهل الموصل ما ظهر منهم من محبة بني أمية وكراهة بني العباس وأن امرأة غسلت رأسها وألقت الخطمي من السطح فوقع على رأس بعض الخراسانية فظنها فعلت ذلك تعمدًا فهاجم الدار وقتل أهلها فثار أهل البلد وقتلوه وثارت الفتنة وفيمن قتل معروف بن أبي معروف وكان زاهدًا عابدًا وقد أدرك كثيرًا من الصحابة ز ذكر عدة حوادث وفيها وجه السفاح أخاه المنصور واليًا على الجزيرة وأذربيجان وأرمينية وفيها عزل عمه داود بن علي عن الكوفة وسوادها وولاه المدينة ومكة واليمن واليمامة وولى موضعه من عمل الكوفة ابن أخيه عيسى بن موسى بن محمد فاستقضى عيسى على الكوفة ابن أبي ليلى‏.‏




Pada tahun ini (132H), Al-Saffah menggunakan saudaranya Yahya bin Muhammad untuk memerintah Mosul dan bukannya Muhammad bin Saul. Alasannya adalah kerana penduduk Mosul enggan mematuhi Muhammad bin Saul dan berkata: Hamba Al-Khat'am adalah datang kepada kami, dan mereka mengeluarkannya dari mereka. Maka dia menulis kepada Al-Saffah tentang hal ini, dan menggunakan saudaranya Yahya bin Muhammad untuk melawan mereka dan membawanya ke sana dalam dua belas ribu orang, maka Istana Emirat berkhemah di sebelah Al- Masjid Jami', dan tidak mendedahkan kepada penduduk Mosul apa-apa yang mereka nafikan, dan tidak pula membantah apa yang mereka lakukan, lalu dia memanggil mereka dan membunuh dua belas daripada mereka, maka penduduk negeri itu melarikan diri dan mengangkat senjata. memberi keselamatan kepada mereka dan memerintahkan supaya sesiapa yang masuk ke dalam masjid dipanggil selamat, maka orang ramai datang kepadanya, maka Yahya tinggal bersama orang-orang itu. Di pintu gerbang masjid, mereka membunuh orang dengan cara yang melampau lagi kejam, dan dikatakan:
Alasan membunuh penduduk Mosul adalah kecintaan mereka kepada Bani Umayyah dan kebencian kepada Bani Abbasiyah. Seorang wanita mencuci kepalanya dan melemparkan marshmallow dari atas bumbung dan jatuh ke atas kepala beberapa Khorasani. Dia menyangka dia telah melakukan itu dengan sengaja. , maka dia menyerang rumah itu dan membunuh penduduknya. Penduduk kota itu memberontak dan membunuhnya, dan timbul perselisihan. Dan siapakah yang membunuh Ma'ruf bin Ubay? Dia terkenal dan seorang zuhud dan ahli ibadah, dan dia bertemu dengan banyak orang. Beliau menyebutkan beberapa kejadian di mana pembunuh itu melantik saudaranya Al-Mansur sebagai gabenor Semenanjung, Azerbaijan, dan Armenia, dan di mana beliau mengeluarkan bapa saudaranya Dawud bin Ali dari Kufah dan wilayahnya, dan melantiknya gabenor Madinah. , Mekah, Yaman, dan Al-Yamamah. Anak saudaranya Isa bin Musa bin Muhammad mengambil alih tempatnya dari pekerjaan Kufah, dan dia melantk Ibn Abi Laila menjadi hakim di Kufah.
















No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....