Thursday, March 2, 2023

ZAINAB AN-NAFZAWIYYAH-Apakah benar dia wanita di belakang kejayaan Yusuf bin Tasyafin?

Beliau adalah isteri kepada Yusuf bin Tasyafin. Sebelum dinikahi oleh Yusuf bin Tasyafin, dia adalah isteri kepada Abu Bakar bin Umar Al-Lamtuni. 

Nama sebenarnya adalah Zainab bin Ishak Al-Hawari. Ayahnya adalah seorang saudagar. yang keluarganya berasal dari Qairawan.

Sebelum itu, dia isteri kepada Luqut bin Yusuf  bin Ali Al-Magrawi seorang pemimpin saki baki kerajaan Al-Maghrawiyyah, sebuah daulah Amazigh yang pernah berkuasa di Utara Maghribi. Ia berkuasa selepas tamatnya Daulah Al-Idrisiyyah,  tetapi tempoh daulah ini  tidak lama kekuasaannya  iaitu antara 987M-1070M. ( kurang 100 tahun).

Luqut  Beliau adalah dari Bani Ifran yang telah mengalahkan puak Ourika di Aghmat. Aghmat itu adalah sebuah wilayah tanah rendah (bukan bergunung ganang) yang terdiri dari dua bahagian. Satu dinamakan Aghmat Ailan dan satu lagi dinamakan Aghmat Ourika.

Ketika itu Zainab An-Nafzawiyyah adalah isteri kepada pemimpin Ourika, yang bernama Yusuf bin Ali bin Abd Rahman bin Watasy. 

Ketika Murabitun masuk menguasai Aghmat, Luqut bin Yusuf bin Ali Al-Maghrawi lari dan bersembunyi di Tadla, satu kawasan di tengah Maghribi dan utara pergunungan Atlas. Tahun itu ialah 449H. Pada tahun 450H, Murabitun menyerang negeri wilayah-wilayah puak Masmudah, Tadla pun diserang dan Luqut bin Yusuf bin Ali Al-Maghrawi mati dalam serbuan kali ini.

Itulah nama-nama suami Zainab An-Nafzawiyyah sebelum dia menjadi isteri kepada Yusuf bin Tasyafin. Riwayat-riwayat sejarah dilihat berlebihan dalam menggambarkan pengaruh Zainab An-Nafzawiyyah dalam mengatur politik dan pemerintahan Yusuf bin Tasyafin. Umpamanya ketika Abu Bakar bin Umar Al-Lamtuni, pemimpin Murabitun yang telah oergi berjihad dai kawasan Sahara pulang ke Maghrib, ketika itu Zainab An-Nafzawiyyah telah menjadi isteri Yusuf bin Tasyafin. Dia, kononnya memberi nasihat kepada Yusuf bin Tasyafin agar jangan bersikap rendah diri dan tawadhuk kepada bekas ketuanya itu. Dinasihatkan Yusuf bin Tasyafin sambut kepulangan Abu Bakar bin Umar dengan perarakan tentera dan hendaklah Yusuf bin Tasyafin kekal di atas kudanya. Kononnya khabar tentang kemenangan Yusuf bin Tasyafin di wilayah sebelah utara Maghribi telah sampai kepada Abu Bakar bin Umar. Sebab itulah dia pulang dari misi Saharanya. Dia ingin ambil alih posisi asalnya yang ketika itu diamanahkan kepada Yusuf bin Tasyafin. Maka nasihat Zainab An-Nafzawiyyah itu pun diikuti oleh Yusuf bin Tasyafin. Melihat kekuasaan dan pengaruh Yusuf bin tasyafin ke atas Murabitun sudah begitu kuat, maka Abu Bakar bijn Umar pun tidak jadi menuntut haknya sebagai pemimpin Murabitun di Maghrib.

Beitulah cerita diselitkan bagaimana Zainab An-Nafzawiyyah menggunakan kecerdikan akal politiknya untuk mengangkat dan menonjolkan Yusuf bin Tasyafin. Cerita sebegini boleh dipertikaikan apabila kita benar-benar kenal siapa Yusuf bin Tasyafin dan orang bagaimanakah yang bernama Abu Bakar bin Umar Al-Lamtuni itu. Orang soleh, ikhlas , zuhud dan tidak memburu dunia hasil didikan Abdullah bin Yasin, masakan ditempelkan perangai yang tamak duniawi sedemikian. 

Satu hal lagi, Zainab An-Nafzawiyyah menikah dengan Yusuf  bin Tasyafin bukan sejak awal kebangkitan Yusuf bin Tasyafin. ianya sudah dihujung-hujung. Bersama Yusuf bin Tasyafin, dia punya seornag anak bernama TAMIM bin Yusuf. Yusuf bin Tasyafin juga sudah menikah sebelum Zainab An-Nafzawiyyah dengan wanita yang dikenal kalangan Murabitun antaranya ialah yang bernama Qomar, ibu kepada Ali bin Yusuf. Anaknya yang kemudiannya jadi putera mahkota yang menggantikan Yusuf bin Tasyafin walaupun dari segi usia, dia lebih muda daripada Tamim.

Kalau berpengaruhnya Zainab An-Nafzawiyyah dalam urusan politik Yusuf bin Tasyafin, kenapa anaknya yang bernama Tamin itu tidak ditonjolkan menjadi pengganti Yusuf bin Tasyafin???

Apa yang mahu ditekankan di sini, cerita pengaruh Zainab An-Nafzawiyyah ke atas Yusuf bin Tasyafin adalah riwayat sejarah yang meragukan dan lebih kepada rekaan. Tidak kiralah betapa masyhurnya riwayat tersebut di  kalangan para sejarawan!

Sementelahan, sebagaimana disebutkan oleh Ibn Abi Zura' dalam Raudhul Qirtos, MS 86, Zainab An-Nafzawiyyah hidupnya tidak lama. Dia meninggal tahun 464H sedangkan pulangnya Abu Bakar bin Umar dari misi Saharanya adalah pada tahun 465H.


No comments:

Post a Comment

Duriiyaah alʻyṭh-Ulama Wanita Penulis Kitab Fekah

 Aku jarang jumpa kitab yang dikarang oleh seorang tokoh ilmuan perempuan. Banyak kitab rujukanku adalah hasil karya tokoh ulama lelaki sama...