Tuesday, June 27, 2023

AL-ASY'ATH BIN QAIS

Dalam tulisan terdahulu di laman Khawatir Qomarullah, di bawah tajuk Qutailah binti Al-Asy'ath Bukan Isteri Rasulullah, disebutkan bahawa perkahwinannya dengan Rasulullah SAW adalah atas usul saudara lelakinya yang bernama Al-Asy'ath bin Qais. Beliau sebenarnya bernama Ma'diyakrab. Al-Asy'ath itu adalah sebuah gelaran buatnya dan akhirnya lebih terkenal dengan panggilan gelaran itu. Ia digelar al-Asy'ath kerana rambutnya selalu serabut serabai dan berdebu ( tak terurus).

Bapanya adalah seorang raja Kindah tetapi Kabilah Kindah tidak menyatu di bawahnya. Demikian bila Al-Asy'ath mewarisi bapanya, tidaklah kabilah Kindah mengakui kepimpinannya secara bulat. Ada perpecahan. Tidak seperti zaman Umru-ul Qais bin Hajar menjadi raja Kindah (yang juga penyair hebat Jahiliyyah), kabilah Kindah bersatu dibawahnya.

Kabilah Kindah adalah cabang daripada Arab Qohtan dan Kindah sering disebut dengan nama Kindah Al-Muluk (Raja-raja Kindah)

Kabilah Kindah ini disandarkan salasilahnya kepada Tsaur bin 'Afir bin 'Adi bin Al-Harith bin Murrah bin Udud bin Yasyjab bin Zaid bin 'Uraib bin  Zaid bin Kahlan bin Saba' bin Yasyjab bin Ya'rab bin Qohtan bin 'Abir bin Syalikh  bin  Arfakhsyad bin Sam bin Nuh A.S.

Namun, ada khilaf kalangan Ahli Sejarah Nasab Arab. Apakah Asal Kindah itu sememangnya Qohtan atau Adnan. Ini kerana, selepas pecahnya empangan Ma'arib, sesetangah kabilah Kindah itu berhijrah meninggalkan Saba'. Ada yang ke Hadramaut dan Bani Mu'awiyah menuju Bahrain dan menghuni di sana. Sebahagian kabilah Kindah itu menuju ke Utara dan mendoami satu kawasan yang di kemudian hari dikenal dengan nama Ghamar Zi Kindah iaitu negeri Bani Junadah bin Ma'ad di daerah Najd.

Baca: Sejarah Kindah

Al-Asy'ath lahir pada masa 23 tahun sebelum Hijrah nabi Ke Madinah.

Ketika hayat Rasulullah SAW , Al-Asy'ath datang bersama kabilahnya ke Madinah dan berbai'ah masuk Islam iaitu tahun ke 10H. Ketika itu usianya 33 tahun. Dia datang bersama sekita 60 hingga 80 penunggang. Jumlah rombongan-rombingan kabilah Arab yang datang ke Madinah bertemu Nabi SAW tidah pernah seramai rombongan Kindah tersebut. Ditambah pula dengan gaya dan pemakaian mereka yang menunjukkan kebesaran raja-raja Kindah. Al-Asy'ath sendiri memakai pakaian dan selendang kain suteri dan hal itu ditegur oleh Rasulullah SAW. Lalu, Al-Asy'ath mengoyak dan membuangnya. 

Kemudian Al-Asy'ath berkata kepada Rasulullah SAW: Bukankan tuan dari kalangan kami ? (yakni Kabilah Kindah)

Dalam Hadis riwayat Ibn Majah disebutkan:

عن الأشعث بن قيس قال: أتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم في وفد كندة، ولا يروني إلا أفضلهم، فقلت: يا رسول الله، ألستم منا؟ فقال: نحن بنو النضر بن كنانة، لا نقفو أمنا، ولا ننتفي من أبينا. قال: فكان الأشعث بن قيس يقول: لا أوتي برجل نفى رجلا من قريش من النضر بن كنانة إلا جلدته الحد

Maksud nabi dengan perkataannya itu ialah bahawa baginda dan keturunan An-Nadhar tidak menjdikan ibu sebagai nasab lalu menafikan perana bapa sebagai penyambung nasab. Ini kerana nasab Nabi SAW dengan kabilah Kindah berhubung pada ibu Kilab bin Murrah.

Dikatakan juga maksudnya adalah sesiapa yang menjadikan nasab kepada ibu dan tidak kepada bapa, maka, itu adalah perbuatan menuduh zina ke atas ibu (qazaf) dan Rasulullah menafikan dia dari jenis orang yang seperti itu.

Berkata Ibn Al-Kalbi: Ibu Kilab bin Murrah adalah 'Alyaa bt Al-Harith Al-Harab bin Amru Al-Kindi.

Bacaan Tambahan: Rosoulullah.net

Namun, apabila Rasulullah wafat, mereka berpaling murtad. Dikatakan awalnya adalah penolakan terhadap[ kewajipan zakat.Ikut sama murtad adalah Bani Mua'wiyah, satu di antara cabang Kabilah Kindah)

(SALASILAH: Ma'diyakrab bin Qais bin Ma'diyakrab bin Muawiyah bin Jibillah bin Adi bin Rabi'ah bin Mu'awiyah Al-Akramin bin Al-Harith Al-Asghar bin Mu'awiyah bin Al-Harith Al-Akbar bin Tasur bin Murta' bin Mu'awiyah bin Kindah)

Al-Asy'th bin Qais berkahwin dengan Ummu Farwah binti Abi Quhafah ( Saudara perempuan Abu Bakar As-Siddiq) dan melahirkan anak iaitu: Muhammad , Ishak, Ismail, Habbanah, Ummu Qaribah dan Ja'dah.

Sementara isterinya yang lain bernama Bintu Jamadil Kindi melahirkan anak iaitu: Nu'man dan Al-Harith.

Al-Asy'ath terlibat menyertai Perang Yarmuk dan mendapat musibah pada matanya dalam perang itu. Dia terjun dalam Perang Al-Qadisiyyah dan Perang di Asfahan bersama Nu'man bin Muqrin. Semasa Khalifah Uthman bin Affan, dia dihantar ke Azerbaijan menjadi gabenor di sana.Dia menjadi pemimpin utama kalangan pasukan Ali dalam Perang As-Siffin.

Al-Asy'ath bin Qais meninggal tahun 40/41H. Dikatakan juga dia meninggal selepas 40 malam Khalifah Ali bin Abu Talib terbunuh. Hasan bin Ali menguruskan jenazah dan mensolati jenazahnya. Ketika itu Hasan adalah menantunya kerana telah mengahwini anak perempuannya yang bernama Ja'dah atau disebutkan juga Ju'aidah.

PERANAN KETURUNANNYA

Muhammad bin Al-Asy'ath , anaknya itu, pada masa Ziyad bin Abihi menjadi gabenor Bani Ummayyah di Iraq, telah dihantar menjadi gabenor di Tibristan. Apabila Abdullah bin Az-Zubair dilantik sebagai khalifah oleh penduduk Hijaz(selepas wafatnya Mua'wiyah) dan Mus'ab bin Az-Zubair adiknya dikirim sebagai gabenor di Iraq, Muhammad bin Al-As'Ath itu bergabung menyokong Mus'ab dan berlaku perang dengan Al-Mukhtar As-Tsaqafi. Dalam Perang yang dinamakan Perang Al-Mizar, terbunuh Al-Mukhtar As-Tsaqafi dan terbunuh juga Muhammad bin Al-Asy'ath. 

Kaum Syiah mencela Muhammad bin Al-Asy'ath kerana keterlibatannya dalam Peristiwa Karbala yang menyaksikan Saidina Hussain bin Ali dibunuh dan juga sebagai pembunuh Muslim bin Aqil (wakil Hussain ke Iraq ). Kerana onar anaknya itu, Syiah juga memutarbelitkan cerita tentang Al-Asy'ath dan melaknati juga ayahnya itu.

Kemudian Muhammad bin Al-Asy'ath itu ada anak bernama Abdurrahman bin Muhammad bin Al-Asy'ath yang juga ada catatan penting mengenainya dalam sejarah di mana dia berperanan sebagai general perang Bani Umayyah di bawah gabenor Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi. Dia membuka banyak wilayah seperti Sijistan dan wilayah sebelah Turki. Namun, kemduiannya dia berpaling menentang Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi dan seterunya mencabar Khalifah Abdul Malik bin Marwan. Dia merasakan dirinya sebagai keturunan raja Kindah yang hebnat dalam sejarah Arab lebih berhak menjadi khalifah. Perangnya melawan Hajjaj mendapat sokongan ramai ulama termasuk Tabi'in hebat seperti Said bin Jubair dan Muhammad bin Sa'ad bin Abi Waqqas. Akan tetapi dalam satu peperangan yang dinamakan Perang Al-Jamajim, Abdurrahman akhirnya ditewaskan dan lari menjadi buruan ke wialayah Turki , kemudiannya mati dibunuh (ada riwayat mengatakan bunuh diri) pada tahun 85H.

Bacaan : Wiki


No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....