Monday, June 26, 2023

MIQYAS BIN SOBABAH

Miqyas bin Sobabah adalah seorang penyair Jahiliyyah yang tinggal di Kota Makkah. 

Antara rangkap Syair yang dibikinnya ialah:

لا -والله- أشربها حياتي ** طوال الدهر مــــا طلع النجوم

"Tidak -demi Allah-aku akan meminumnya (arak) sepanjang hidupku, sepanjang masa selama mana terbitnya bintang"

Sewaktu Perang Badar, dia menyerai tentera Kafir Quraisy memerangi nabi Muhammad dan kaum Muslimin. Dia ada saudara lelaki bernama Hisham bin Sobabah  dan dia masuk Islam. Namun, dalam perang Bani Mustaliq yang berlaku pada tahun 6H, Hisham bin Sobabah telah dibunuih oleh seorang lelaki dari kalangan Ansor tanpa sengaja. 

Maka, Miqyas bin Sobabah telah datang ke Madinah dab berpura-pura masuk Islam. Dia menuntut agar kematian saudaranya itu dibayar diat. Nabi SAW pun perintahkan agar diat dibayar.Miqyas bin Sobabah pun duduklah di Madinah beberapa waktu sehingga dia mendapat peluang dan membunuh si pembunuh saudaranya itu. Kemudian, dia pun lari meninggalkan Madinah dan balik ke Makkah serta murtad daripada Islam.

Turun Surah An-Nisa, ayat 93  menyebutkan kejadian tersebut:


وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا



Membunuh oang mukmin dengan sengaja menjemput 4 akibat iaitu:
  1. Mati masuk neraka jahannam
  2. Allah marah kepadanya
  3. Allah melaknatinya
  4. Azab pedih menantinya
Lalu, apabila Rasulullah SAW dapat menawan Kota Makkah pada tahun yang ke-8 H, nabi menghalalkan darah 4 orang di Kota Makkah iaitu:

1) Ikrimah bin Abi Jahal
2) Abdullah bin Khattal
3) Miqyas bin Sobabah
4) Abdullah bin Saad bin Abi Sarrah

dan salah satunya adalah Miqyas bin Sobabah. Maka, dia pun lari bersembunyi. Seorang sahabat nabi bernama Numailah bin Abdullah Al-Kannani telah menemuinya dan membunuhnya. Ada juga riwayat menyebutkan bahawa dia telah dibunuh di salah satu pasar di Kota Makkah. Ada juga menyebutkan matinya dibunuh ketika di antara Safa dan Marwah.

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....