Thursday, June 29, 2023

AL-BARBAHARI

Al-Barbahari ialah laqab( gelaran) untuk seorang  ulama yang bernama Hasan bin Ali bin Khalaf dan Kunyahnya ialah Abu Muhammad. Beliau seorang ulama Mazhab Hambali yang tinggal di Kota Baghdad. Beliau hidup antara tahun 233H-329H.

Gelaran Al-Barbahari merujuk kepada kumpulan rempah ratus yang pelbagai dan digunakan sebagai perencah dalam makanan. Dalam bahasa Arab, rempah ratus disebutkan sebagai Albaharat. Maka orang yang mendapatkannya (mengumpulkannya atau menjualnya) dinamakan Al-Barbahari.

Imam Al-Barbahari adalah seornag ulama Hanabilah yang sangat keras menentang ahli bid'ah khasnya golongan Syi'ah. Dia menghadapi cobaan-cobaan yang menyebabkan dia dibuang negeri, diburu dan bersembunyi. Ini kerana golongan ahli Bid'ah menghasut khalifah agar menangkap Imam Al-Barbahari. 

Khalifah Abbasiayyah ketika itu ialah Khalifah Ar-Radhi. Kerana hasutan para Ahli Bid'ah, Khalifah mengeluarkan arahan bahawa para murid Al-Barbaharai tidak dibernar bertemu sesama mereka. Jika dilihat ada dua ornag berjumpa, mereka akan ditangkap. Kerana itu Al-Barbahari berada dalam persembunyiannya sehinggalah dia meninggal dalam persembunyiannya itu pada tahun 329H.

Kita akan melihat pendirian Al-Barbahari terhadap khalifah adalah taat sedaya mungkin. Dia pernah berkata:

وإذا رأيت الرجل يدعو على السلطان فاعلم أنه صاحب هوى، وإذا رأيت الرجل يدعو للسلطان بالصلاح فاعلم أنه صاحب سنة إن شاء الله

"Bila kau lihat ada orang berdoa buruk atas Sultan, maka ketahuilah bahawa dia adalah Ahli Hawa Nafsu. Dan bila ku lihat ada ornag berdoa yang buat buat Sultan, ketahuilah bahawa orang itu adalah pejuang Sunnah".


Kitabnya yang masyhur dan ada hingga hari ini ialah Syarh Kitab Sunnah.

Ibn Battoh pernah berkata: "Jika kamu melihat ada ornag yang mencintai Abu Al-Hasan bin Basyyar dan Abu Muhammad Al-Barbahari, maka ketahuilah bahawa dia adalah seorang pencinta Sunnah!".

Baca: Dorar.net

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....