Sunday, June 25, 2023

Yazidiyyah menyembah Syaitan?

Yazidiyyah adalah satu agama yang diasaskan olehseorang yang bernama 'Adi bin Musafir. Ia juga dikenali dengan nama Yazdaniyyah. Agama ini wujud di kalangan orang-orang Kurdi di wilayah Iraq. Jumlah penganut agama  ini dianggarkan sekitar 600 ribu. Namun, kalau diseluruh dunia jumlah mungkin mencapai lebih sejuta orang.



Iblis yang enggan sujud kepada Adam A.S sebagaimana dikisahkan mengenainya dalam Al-Quran dinamakan oleh golongan yang beragama Yazidiyyah sebagai "Tawus Al-Mala-ikah". Ini kerana, menurut mereka, Allah telah menghargainya kerana dia menegakkan prinsipnya tidak mahu sujud kepada yang lain selain Allah SWT. Maka Tawus Al-Mala-ikah itu adalah gelaran buat Iblis yang diangkat sebagai ketua para malaikat.

Pegangan dan kepercayaan golongan Yazidiyyah ini juga menyerap dalam pemikiran Sufi Falsafah yang boleh ditemui dalam kitab-kitab mereka yang menyentuh tentang ketauhidan Iblis. Iblis yang dilaknat Allah SWT menjadi makhluk yang terpuji kerana digelar sebagai makhluk yang sempurna tauhidnya.


Penganut Yazidiyyah hanya solat sekali iaitu pada malam Nisfu Sya'ban dan menganggapnya menyamai solat setahun.Puasa mereka pula hanya 3 kali setahun iaitu pada bulan Disember iaitu tarikh kelahiran Yazid bin Muawiyah menurut kepercayaan mereka. Menurut mereka hari Kiamat dan mahsyar akan berlaku di depan Syeikh Adi bin Musafir di pergunungan Sanjar yang mana mizan akan diletakkan depan Syeikh Adi dan para pengikutnya akan dimasukkan ke syurga.





Namun, para pemuka Yazidiyyah tidak mengakui bahawa mereka menyembas Iblis. Menurut mereka , Yazidiyyah hanya membesarkan dan memuliakan Iblis disamping mereka tetap menyembah Allah SWT.

Sumber: Sabeel.net


'ADI  BIN  MUSAFIR

Individ ini digungkan oleh penganut Yazidiyyah. Kuburnya dianggap tempat paling suci di muka bumi. Banyak sejarawan Islam menganggapnya sebagap pengasas sebenar kepada agama Yazidiyyah.


Menurt Mythology Yazidiyyah, Tawus Al-Malik telah bersatu dengan jasad 'Adi bin Musafir dan mengatakan: 




كنت حاضراً عندما كان أدم يعيش في الجنة، وكذلك عندما القى النمرود إبراهيم في النار، وكنت حاضراً عندما قال لي الله أنت الحاكم وأنت إله الأرض

Kisah-kisah yang berlegar di kalangan orang-orang yazidiyyah menyebutkan bahawa bapa 'Adi iaitu Musafir adalah seorang yang zuhud lagi soleh. Dia telah meninggalkan isterinya kerana mengambil jalan mujahadah dan siyahah selama 40 tahun. Lalu pada satu ketika, malaikat datang kepadanya dan mengarahkannya balik menemui isterinya dan menjimaknya , kelak akan lahir seornag anak yang soleh. Maka pulanglah Musafir itu dan berlakulah jimak dengan isterinya. (Rujuk: Wiki)





No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....