Thursday, September 26, 2024

Dia dari kalangan Mukhbitin

Ar-Rabi' bin Khusaim adalah seorang tabiin yang saleh . Dia mengambil ilmu daripada Abdullah bin Mas'ud

 Ibn Mas'ud berkata kepada Ar-Rabi' bin Khusaim:

يا أبا يزيد ، لو رآك رسول الله -صلى الله عليه وسلم- لأحبك ، وما رأيتك إلا ذكرت المخبتين 


Wahai Abu Yazid, seandainya Rasulullah melihatmu, tentu dia akan menyukaimu. Setiap kali aku melihatmu aku akan teringat golongan yang disebutkan sebagai Al-Mukhbitin".


Perkataan Ibn Mas'ud itu merujuk kepada firman Allah SWT dalam Al-Quran, Surah Al-Hajj, ayat 34 :

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ ۗ فَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا ۗ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ

Dan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (kurban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzekikan Allah kepada mereka, maka Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa, karena itu berserah dirilah kamu kepada-Nya. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah),

Kata Imam Al-Qurtubu dalam tafsirnya, "al-mukhbitin" ialah :

Orang beriman yang mempunyai sifat tawadhuk dan khusyuk

Ia di ambil daripada kata akar (  خبت   ) yang bermaksud :

ما انخفض من الأرض

Imam At-Tobari menyebutkan definisi Al-Mukhbitin dengan katanya:


الخاضعين لله بالطاعة، المذعنين له بالعبودية، المنيبين إليه بالتوبة.

"Orang yang tunduk kepada Allah SWt dengan ketaatan, merendehakan diri dalam peribadatan dan sentiasa kembali kepadaNya dengan taubat".

Dalam ayat berikutnya iaitu ayat 35 Allah menjelaskan sifat Al-Mukhbitin itu dengan firmannya:


الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ (35)
 (yaitu) orang-orang yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, orang-orang yang sabar terhadap apa yang menimpa mereka, orang-orang yang mendirikan sembahyang dan orang-orang yang menafkahkan sebagian dari apa yang telah Kami rezekikan kepada mereka.



Sifat mulia yang diberikan kepada Ar-Rabi' bin Khusaim ini amat bersesuaian dengan watak dan kepribadiannya.

Imam As-Tsauri meriwayatkan perkataan seseornag lelaki yang menceritakan kisah ayahnya yang berkata: Aku telah duduk bersama Ar-Rabi' bin Khusaim selema bertahun-tahun dna dia tidak pernah bertanya kepadaku tentang hal orang lain kecuali ada satu ketika  dia bertanya kepadaku: "Apakah ibumu masih hidup?"

Ertinya Ar-rabi' bin Khusaim adalah seornag yang sangat menjauhkan diri dari mengumpati orang. Allah Allah....alangkah jauh bezanya dengan kita. Amat sukar sekali kita hendak menjaga lidah kita daripada menyebut tentang perihal ornag.

Orang yang kita panggil ornag soleh hari ini, lihatlah apakah lidahnya selamat daripada mengumpati orang? Selamatkan lidahnya daripada mencela, menggelar dan menyebutkan keburukan orang? Alangkah jauhnya kesolehan di mata kita dengan kesolehan para salafus soleh!


Lihat pula bagaimana kelakuan orang yang yang dikatakan wali Allah pada zaman ini. bandingkan dengan jawapan oleh Ar-Rabi' bin Khusaim sebagaimana riwayat As-Tsauri menyebutkan bahawa tatkala ditanya orang kepada Ar-Rabi':

"Bagaimana keadaan dirimu hari ini?" 

Maka jawapnya:

ضعفاء مذنبين ، نأكل أرزاقنا ، وننتظر آجالنا 

"Saya hari ini orang lemah yang berdosa, makan razeki Allah yang dikurniakan sambil menunggul sampainya ajal!"









No comments:

Post a Comment

Dia dari kalangan Mukhbitin

Ar-Rabi' bin Khusaim adalah seorang tabiin yang saleh . Dia mengambil ilmu daripada Abdullah bin Mas'ud  Ibn Mas'ud berkata kepa...