Friday, January 6, 2023

MAHMUD GHAZAN PEMERINTAH KE-7 KESULTANAN ILKHANIYYAT

Kesultanan  Ilkhaniyyat adalah kesultanan yang berasaskan keturunan salasilah Moghol. Ia ditegakkan di Iran oleh Hulagu Khan (1256-1265)

Mahmud Ghazan (1271-1304 M) adalah salah seorang pemerintah Kerajaan Ilkhaniyyat. Beliay adalah yang ketujuh dan Sultan pertama yang mengistoharkan ISlam sebagai agama rasmi dalam wilayah kekuasaannya.

Beliau adalah anak kepada Arghun Khan bin Abaqa bin Hulagu Khan. Beliau masuk Islam tahun 1295 iaitu sebelum dia naik tahta. Kublai Khan hantar seorang puteri Mongol bernama Kukijin untuk jadi isterinya.

Beliau berperang dengan kerajaan Mamalik Mesir untuk menguasai Syam. Beliau juga berperang dengan satu kerajaan Khan yang lain yang dipanggil Khan Jaghatai

Zaman Mahmud Ghazan, Mogol mula berubah jadi kaum yang menetap dan tidak lagi Nomad. 

1295 M, Khan Jaikhatu mati dibunuh. Taghajar, ketua tentera dituduh terlibat dan bersama para konspirator yang juga telah membunuh Arghun Khan sebelumnya. Baidu bin Turqan , anak saudara Ghazan diangkat jadi raja. Namun, dia hanya boneka dan para konspirator yang menguruskan kerajaan. Maka Ghazan bangkit memberontak dan berlaku perang yang dimenangi oleh Ghazan. Baidu, lalu dihukum bunuh.Ghazan dibantu dalam perang itu oleh seornag raja Moghol beragama Islam bernama Nuruz. Dulunya dia musuh kepada Ghazan. Dia berikan syarat , Ghazan hendaklah masuk Islam. Ghazan juga teloh ditolong oleh panglima Taghajar tetapi Ghazan tidak menaruh kepercayaan penuh kepadanya. Selepas menang, Ghazan telah membuangnya ke Anatolia dan di sana dia telah dibunuh secara rahsia.

Dalam episod sterusnya, Ghazan tidak tuntas dalam Ilamnya. Dia masih meneruskan kepercayaan pgannya di samping menggalakkan berbilang agama. Nuruz dan Ghazan berkonflik dalam soal keagamaan ini hingga bawa kepada perang. Perang berhampiran Nizabur dengan Nuruz dan Nuruz kalah serta lari ke Herat, Utara Afghanistan. Raja Herat khianati Nuruz dan serahkannya kepada Ghazan. Ghazan bunuh Nuruz pada  Ogos 1297.

Ghazan ini, walaupun muslim, dia menghalakan serangan kepada kerajaan Mamalik yang menguasai kawasan Syam. Dalam usahanya mengalahkan Mamalik ini, dia mengadakan perjanjian dengan Perancis dan tentera Salib yang ada di Syam Dalam tenteranya ada pasukan Kristian Armenia dan Georgia.

Ghazan mengalami kekalahan fatal dalam Perang Syaqhab dengan pasukan Mamalik yang menyebabkab pasukan Moghol keluar dari Syam. Panglima tentera Mogol dalam erang ini bernama Qotlusyah. Tentera Mamalik dipimpin oleh An-nasir Muhamamd Qolawun. Bersamanya khalifah (Abbasiyyah) dan pembesar-pembesar Mamalik iaitu baibers jasyankar, Izzuddin Aibak Khazindar dan lain-lain.

Dalam Perang Syaqhab inilah Ibn Taimiyyah memainkan peranan penting yang disebt-sebut dalam sejarah. Ulama dan Mujahid Medan Perang.

Kekalahan dalam perang Syaqhab sangat mengejutkan Ghazan dan membuatnya sedih dan marah. Dia perintahkan agar Qatlusyah dibunuh tetapi kemudiannya memaafkannya. namun, Qatlusyah diherdiknay dan diludahi depan para pembesar atas kegagalannya.  Saking sedihnya Ghazan, dia demam dan darah keluar daripada hidungnya. Tidak lama selepas kekalahan itu, Ghazan mati iaitu pada 11 Mei 1304 setelah memerintah selama 8 tahun 10 bulan.

Selepas Ghazan, Uljaitu jadi raja Ilkhaniyyat yang seterusnya.

Pemerintah terakhir kerajaan Ilkhaniyyat ialah Abu Sa'id Bahadur Khan (1316-1365), iaitu Raja yang ke-9.

Baca: https://ar.wikipedia.org/

No comments:

Post a Comment

IMAM 'AMIR AS-SYA'BI

 Nama sebenarnya ialah Amir bin Syarahil bin Abd bin Zi Kibar Abu Amru Al-Hamdani As-Sya'bi Al-Kufi Ahli Sejarah berbeza pendapat tentan...