Saturday, March 2, 2024

PERTENGKARAN 2 BERADIK

 Dua Beradik yang dimaksudkan dalam penulisan ini adalah Al-Amin dan Al-Makmun. Mereka berdua adalah putera kepada khalifah harun Ar-Rasyid. Al-Amin adalah anak dari isteri Khalifah Harun yang bernama Siti Zubaidah. Manakala Al-makmun adalah anak yang dilahirkan melalui hamba Harun yang bernama Marajil.

Al-Makmun adalah abang kepada Al-Amin. Mereka sama ayah tetapi berlainan ibu.

Bila sudah dewasa dan Harun pun kian tua, dia mula memikirkan cara mewariskan kerajaannya kepada dua anaknya. Maka, dilantiklah anaknya Al-Amin sebagai putera mahkota dan itu adalah pengaruh daripada isterinya yang  bernama Zubaidah.  

Kira Zubaidah itu iron lady dalam negara. Katanya diambil kira oleh Khalifah Harun. Maka, dia tentu mahu anaknya jadi pengganti dan Harun tidak mampu menolak.  Sedangkan Al-Makmun juga anaknya. 

Untuk melegakan perasaan Al-Makmun, dia ditetapkan sebagai putera mahkoa kedua iaitu pengganti kepada Al-Amin. Selain itu,Al-Makmun juga diberikan kuasa ke atas wilayah Khurasan dan Ar-Ray.

Ada satu watak yang bermain di belakang tabir dalam keluarga khalifah ini. Beliau adalah wazir Al-Fadhlu bin Ar-Rabi', yang mulanya merupakan wazir kepada Harun dan kemudian meneruskan posisinya di samping Al-Amin. Dialah penghasut yang mencetuskan api pepernagan antara dua saudara.

Al-Amin tidak sama dengan dengan Al-Makmun. Al-Amin membesar sebagai anak manja yang hidupnya senang lenang dan tidka memikirkan hal ehwal negara. Dia tidak mendalami politik dan membina perhubungan dengan seksyen-seksyen penting dalam negara seperti para ulamam ketua-ketua kabilah dan para gabaneor wilayah. Berbeza dengan Al-Makmun, dia bangkit sebagai seorang administrator yang berkaliber. 

Api pergaduhan antara Al-Amin dan Al-makmun berakhir dengan terbunuhnya Al-Amin di tangan panglima tentera yang mendokong Al-Makmun iaitu Tahir bin Al-Hussain ( Baca Artikal Sebelum: Tahir bin Al-Husain)

No comments:

Post a Comment

Syah Waliyullah Ad-Dahlawi

Syah Waliyyullah Ad-Dahlawi  adalah seorang tokoh ulama asal India yang lahir pada tahun1114H/1703M dan meninggal pada tahun 1176H/1762. Nam...