Saturday, March 30, 2024

AL-QUSHAYRY

 Al-Qushayry adalah gelaran seorang tokoh Sufi. Nama Penuhnya  adalah Abu Al-Qasim Abdul Karim bin Hawazin bin Abd Malik bin Talhah. Beliau lahir pada tahun  376H dan wafat pada tahun 465H.

Anaknya dikenali Abu Nasir Al-Qushayry

Beliau ulama yang mendalami dalam bidang feqah, hadis, tafsir, usul, adab dan Syair. Beliau digelar Zainul Islam

Beliaulah tuan punya karya yang disebut sebagai Ar-Risalah Al-Qushaiyriyyah.



Bacaan: Wiki


Lahir di sebuah kampung bernama Istu di Nisabur.

Belajar tasawwuf dengfan Imam Ali Abu Ad-Daqqaq.

Akidahnya Asya'ariyyah.

Ada kitab Tafsir Sufi yang terdiri daripada 6 Jilid yang mengandungi Lataiful Isyarat.


FITNAH AL-QUSHAIRY

Berlaku pada masa anaknya Abu Naser Abdurrahim bin Abdul Karim bin Hawazin Al-Qishairy satu fitnah yang disebutkan sebagai Fitnah Al-Qushairi. Fitnah ini adalah pertembungan antara dua aliran iaitu Aliran Asyairah dan Hanabilah.

Berlaku krisis dengan seorang tokoh Hambali yang bernama Syarif Abu Ja'afar bin Abi Musa Al-Hambali.

Ibn kathir menceritakan dalam Albidayah wan nihayah: pada Syawal tahun 469H, Ibn Al-Qushairy masuk ke kota Baghdad dan duduk mengajar di Madrasah An-Nizomiyyah. Maka muncul kalangan yang taasub kepadanya dan dia mencemuh aliran Hanabilah dan mempertahankan Asya'irah. Hanabilah digelar mujassimah dan pendiriannya disokong oleh beberapa tokoh lain seperti Syeikh Abu Ishak As-Syirazi dan Abu Said As-Sufi.



Mengimbau riwayat-riwayat mengenai Fitnah Al-Qushairy, kita dapat melihat bahawa ada persaingan sengit antara aliran Ashairah dan Hanabilah. Persaingan itu berlangsung dan menyala hingga hari ini. Kedua-dua aliran saling menyesatkan.

Lihatlah hari ini bagaimana Ashairah dan Salafiyyah terus bergaduh dan bersengketa. Sampai bila?Gelaran Wahabi yang diberikan kepada para pengikut aliran Salafi adalah jelamaan baru persaingan silam itu.











No comments:

Post a Comment

Syah Waliyullah Ad-Dahlawi

Syah Waliyyullah Ad-Dahlawi  adalah seorang tokoh ulama asal India yang lahir pada tahun1114H/1703M dan meninggal pada tahun 1176H/1762. Nam...