Sunday, November 26, 2023

ADOLF HITLER



Adolf Hitler dilahirkan pada 20 April 1889 di sebuah perkampungan kecil Braunau Am Inn, Austria berhampiran dengan sempadan Jerman di Bavaria.


Bapanya, Alois Hitler seorang pegawai kastam telah berkahwin sebanyak dua kali sebelum mengahwini ibu Hitler, iaitu Klara Pƶlzl. Sebelum melahirkan beliau, ibunya telah melahirkan dua anak lelaki dan seorang anak perempuan. Malangnya, ketiga-tiga anaknya mati pada usia yang muda. Oleh itu, apabila beliau dilahirkan, ibunya telah memanjakannya bagai 'menatang minyak yang penuh'.

Pada September 1939, Hitler menyerang Poland dengan serangan taktik blitzkrieg (serangan darat, udara secara besar-besaran dan mengejut) mencapai kejayaan yang memeranjatkan musuh dan jeneralnya sendiri. Serangan terhadap Poland bagaimanapun menyebabkan musuh-musuhnya kini bertindak balas dan pihak British dan Perancis mengumumkan perang terhadap Jerman, dengan itu memulakan Perang Dunia II.

Ketika berlakunya Peperangan Dunia II, pihak British dipimpin oleh Sir Winston Churchill.

Setelah lama berperang dan setelah mengalami kekalahan di setiap medan pertempuran, Hitler menyedari bahawa kekalahan sudah tidak dapat dielakkan. Hitler kemudiannya mengahwini wanita simpanannya Eva Braun, dan kemudiannya membunuh diri bersama-sama pada 30 April 1945. Mayatnya dibakar untuk mengelak daripada jatuh ke tangan musuh.

Adolf Hitler menjadi tokoh utama Nazi mulai tahun 1934 sampai 1945. Dikutip dari The Coming of the Third Reich oleh Richard J Evans, kepemimpinan Hitler di Partai Nazi mulai brutal ketika dia membunuh semua penentangnya pada Juni 1934. Di mana Hitler menghabisi seluruh penentangnya seperti Roehm dan para pemimpin Strum Abteilungen.


Kematian Hitler

Pada akhir 30 April 1945, ibu kota Jerman, Berlin, dikepung oleh Uni Soviet. Adolf Hitler tahu riwayatnya akan segera tamat. Maka ia pun memutuskan untuk bunuh diri bersama istrinya, Eva Braun, yang dinikahinya sehari sebelumnya.

Pada hari itu, Hitler bunuh diri bersama istrinya di bunker mereka, dengan cara menembak kepalanya sendiri. Sebelum melakukan tindakan tersebut, Hitler menyalami para pengawalnya yang masih setia, dan berpesan kepada mereka agar membakar mayatnya, agar tidak jatuh ke tangan musuh. Sementara isterinya, Eva Braun pula meneguk racun sianida.

Ada teori menyebutkan bahawa Hitler tidak mati bunuh diri, sebaliknya lari ke negara lain. Di antara teori yang disebut-sebut ialah lari ke Indonesia dan mati di sana. Tepatnya di sebuat kota bernama Garut

baca: Kompas


Akan bersambung.....



No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....