Thursday, November 30, 2023

Ibn Al-Muqaffa'

Ibn Al-Muqaffa' dilahirkan pada tahun 106H. Nama sebenarnya adalah Ruzbah bin Dazwaih iaitu namanya sebelum Islam. Dia berasal daripada agama Majusi dan berbangsa Parsi. Selepas masuk Islam, namanya ialah Abdullah bin Al-Muqaffa'. 




Dikatakan asal nama Al-Muqaffa' itu adalah gelaran yang masyhur untuk bapanya yang lumpuh tangannya  pada zaman Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi jadi gaben0r Iraq. Demikian itu kerana Dazwaih ditugaskan untuk memungut cukai tetapi dia mengambil cukai itu yang dipungutnya, maka dihukum pukul oleh Hajjaj bin Yusuf As-Tasaqafi hingga menjadikan tangannya jadi lumpuh. 

Ada juga menisbahkan Ibn Al-Muqaffa' itu kepada perkerjaan Rizbah sendiri sebelum Islamnya iaitu mengusakan pengangkutan rentas sungai guna sampan kecil yang disebut sebagai Al-Qaffa'..

Semasa kecil , Ibn Al-Muqaffa' membesar sebagai Majusi bermazhab Manawi. Ketika itu, dia banyak melakukan kerja-kerja pentyerjemahan ke dalam bahasa Arab bahan-bahan agamanya. Kemudian dia masuk Islam di tangan Isa bin Ali iaitu bapa saudara kepada Abu Al-Abbas As-Saffah . Kehidupan Islamnya tidak lama kerana dia telah dibunuh oleh Sufyan bin Mu'awiyah bin Yazid bin Mahlab bin Safrah, Gabenor Basrah  semasa kerajaan Abbasiyyah di bawah kepimpinan Khalifah Al-Mansur. Dia meyakinkan Khalifah keabsahannya untuk membunuh Ibn Al-Muqaffa' itu atas kesalahan Zindiq. Tuduhan tersebut diragui oleh ahli sejarah dan diandaikan bahawa pembunuhannya bukan sebab Zindiq tetapi masalah melindungi sesuatu. Sesetengah Ahli Sejarah menyebutkan bahawa Islamnya Ibn AL-Muqaffa' itu hanyalah helah untuk mendekati para elit kerajaan Abbasiyyah.

Sufyan bin Mu'awiyah bin Yazid bin Mahlab bin Safrah adalah mulanya pemimpin pasukan tentera yang dipertanggungjawabkan oleh Khlaifah Al-Mansur untuk menakluk Basrah dan menghapus pengaruh Bani Umayyah di sana. Dalam rangka kerja dan misi itulah Sufyan bin Mu'awiyah berdepan dengan pendokong Bani Umayyah yang masih bersisa dan bertebaran. Mereka menghimpun kekuatan di Basrah dan jumlah mereka dikatakan mencecah 4000 orang. Berlaku pertembunagn perang yang berlangsung selama 7 hari dan diakhiri dengan kemenagan Sufyan bin Mu'awiyah. Catatan-catatan menyebiutkan bahawa 12 ribu korban jiwa jatuh dan 7 ribu rumah musnah serta separuh dari pasar-pasar dalam kota Basrah rata ke bumi. Barulah Basrah jatuh ke tangan Abbasiyyah dan meeka yang sebelumnya berwala' kepada Bani Umayyah pun diberi kemaafan. Demikianlah kisah susah payah Sufyan bin Mua'wiyah memasukkan Basrah ke dalam kekuasaan Abbasiyyah. Ia melakar bumi dengan darah dan kekejaman.

Allahul Mus'ta'an, Demikianlah kisah para penguasa. Sebab itu, kata nabi Muhammad SAW kepada Abu Zar sahabatnya sebagaimana dicatatkan dalam hadis:

وَإِنَّهَا أَمَانَةُ ، وَإِنَّهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ خِزْيٌ وَنَدَامَةٌ ، إِلَّا مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّهَا ، وَأَدَّى الَّذِي عَلَيْهِ فِيهَا

Ada krisis yang menjadi latarbelakang kepada pemunuhan Ibn Al-Muqaffa' oleh Sufyan bin Mu'awiyah.

Baca: wiki



Ibn Al-Muqaffa' banyak mengarang kitab-kitab dalam bentuk sastera Arab. Ada antaranya yang sampai kepada tangan orang hari ini. Ada yang hilang dan hanya nama kitabnya disebuytkan kitab-kitab biografi para ulama.

1) Kalilah Wa Dhimnah

2) Al-Adabus Soghir

3) Al-Adabul Kabir

4) Ad-Durrah Al-Yatimah (Dikatakan menyanggah Al-Quran)

5)Risalah Sohabah-Mengandungi surat kepada Khalifah Al-Mansur.

Kalilah Wa Dhimnah adalah karyanya yang paling masyhur. Ia asalnya adalah karya seorang Ahli Falsafah India yang bernama Baidaba yang menulsinya untuk raja India yang bernama Dabsyalin. ia adalah cerita-cerita hikmah yang berwatakkan haiwan-haiwan. Baidaba menulisnya dalam dalam bahasa Hindi dalam satu Muqaddimah dan Lima fasal. Kemudian kitabnya diterjemahkan ke dalam bahasa Pahlavi (Bahasa Parsi Klasik) oleh Barzawaih (Ketua Doktor raja Anusyirwan)  dan menambahkan satu bab yang menceritakan pengembaraannya sendiri ke bumi India. Dari karya Barzawaih itu dalam bahasa Pahlavi itu, Ibn Muqaffa' mentrejemahkannya ke dalam bahasa Arab yang indah  susunannya  dan menjadi Kalilah Wa Dhimnah yang mengandungi 4 Bab dan 15 Fasal.

Ironinya, tulisan dan kata-kata hikmah yang diungkapkan oleh Ibn Al-Muqaffa' dalam kitabnya seperti Al-Adabus Saghir maupun Al-Adabul Kabir serta Kalilah dalam hal-hal berhubung dengan kelakuan dan pergaulan dengan para penguasa tidak dia laksanakan. Dengan kata lain , dia sendiri mendapat natijah tragis daripada makar penguasa yang membawanya terbunuh di tangan Sufyan bin Mu'awiyah.

Satu petikan dari kitabnya menyebutkan:


إذا أصبت عند الوالي لطف منزلة لغناء يجده عندك أو هوى يكون له فيك فلا تطمحنَّ كلَّ الطماح.. ولا تكوننَّ صحبتك للملوك إلا بعد رياضةٍ منك لنفسك على طاعتهم في المكروه عندك، وموافقتهم فيما خالفك، وتقدير الأمور على ميلهم دون ميلك… فإنَّك لا تأمن عقوبتهم إن كتمتهم، ولا تأمن غضبهم إن صدقتهم، ولا تأمن سلوتهم إن حدَّثتهم؛ إنَّهم إن سخطوا عليك أهلكوك، وإن رضوا عنك تكلَّفت من رضاهم ما لا تطيق


Jika kamu memperoleh kebaikan dan kedudukan di hadapan penguasa kerana kekayaan yang dia dapati dengan kamu atau keghairahan yang dia miliki terhadap kamu, janganlah kamu bercita-cita dengan segala cita-cita... dan janganlah kamu berada dalam kumpulan raja-raja kecuali setelah kamu melatih diri untuk taat mereka dalam perkara yang tidak menyenangkan kamu, bersetuju dengan mereka dalam apa yang berbeza daripada kamu, dan menilai perkara mengikut kecenderungan mereka dan bukan kecenderungan kamu... kerana kamu tidak akan selamat daripada azab mereka. Jika kamu menyembunyikannya, kamu tidak akan selamatlah dari kemarahan mereka jika kamu berkata benar kepada mereka, dan kamu tidak akan selamat daripada kesenangan mereka jika kamu bercakap dengan mereka. Jika mereka tidak senang kepada kamu, mereka akan membinasakan kamu, dan jika mereka berpuas hati dengan kamu, kamu akan dibebani dengan kepuasan mereka melebihi apa yang kamu mampu tanggung.




Bahana terlibat dengan orang siasah.

Abdullah bin Ali adalah pakcik kepada Abu Jaafar Al-Mansur. Dia tidak mahu menerima kekhalifahan Abu Jaafar kerana merasakan dirinya lebih berhak menggantikan Ab Al-Abbas As-Saffah. Lalu terjadilah peperangan antaranya dengan Abu Ja'afar. Dia kalah dan lari berlindung dengan Isa bin Ali dan Sulaiman bin Ali, saudaranya yang tinggal di Basrah. Mereka berdua memohon kepada Abu Jaafar keselamatan nyawa Abdullah bin Ali. Untuk itu diminta kepada Ibn Al-Muqaffa' untuk menuliskan surat minta kemananan nyawa Abdullah bin Ali itu. Ibn Al-Muqaffa' telah menulis ayat yang sempurna dan menutup ruang-ruang helah dan muslihat yang mungkin dibuat oleh Abu Jaafar Al-Mansur. Surat Kemanan itu menuntut tandatangan Abu Jaafar Al-mansur. 

Begini antara kandungannya:

وإن أنا نلتُ عبد الله بن علي أو أحدًا ممَّن أقدمه معه بصغيرٍ من المكروه أو كبير، أو أوصلت لأحدٍ منهم ضررًا، سرًّا أو علانية، على الوجوه والأسباب كلِّها تصريحًا أو كنايةً أو بجبلةً من الجبل، فأنا نفي من –محمد بن عبد الله– ومولودٌ لغير رشدة، ولقد حل لجميع أمَّة محمد خلعي وحربي والبراءة مني، ولا بيعة لي في رقاب المسلمين، ولا عهد ولا ذمَّة، وقد وجب عليهم الخروج عن طاعتي، وإعانة من ناوأني من جميع الخلق

ومتى غدر أمير المؤمنين بعمِّه عبد الله فنساؤه طوالق، ودوابه حبس وعبيده أحرار

Jika saya menimpakan kepada Abdullah bin Ali atau salah seorang daripada mereka yang saya hadirkan bersamanya dengan apa-apa kemudaratan, sama ada kecil atau besar, atau menyebabkan kemudaratan kepada salah seorang daripada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan, dalam semua cara dan untuk semua sebab, secara jelas atau kiasan, atau dengan sebuah gunung, Maka aku layak diusir daripada Ummat Nabi Muhammad bin Abdullah - dan aku menjadi orang yang dilahirkan tanpa kebijaksanaan. Maka jika demikian, halallah bagi semua Ummat Muhamamd memecatku, memerangiku dan bebaskan diri daripada mentaatiku. Tiada lagi kewajipan bai'at kepadaku di atas batang leher kaum Muslimin. Tidak ada lagi perjanjian, tidak ada lagi pemeliharaan dan wajib bagi mereka untuk meninggalkan ketaatan kepadaku dan menolong mereka yang menentangku dari seluruh makhluk.


Dan apabila Amirul Mukminin mengkhianati bapa saudaranya Abdullah, isteri-isterinya tertalak, haiwannya dipenjarakan, dan hamba-hambanya bebas merdeka.

Surat keamanan bikinan Ibn Al-Muqaffa' yang mengandungi susunan ayat sedemikian membuatkan perhatian Khalifah jatuh kepadanya. Sungguh lancang penulis surat kemanan tersebut. Sungguh berani dia membuat sayart-syarat akibat atas khalifah. Ini membuatkan Khalifah menyimpan rasa tidak puas hati kepada Ibn Al-Muqaffa' dan dia menyatakan keinginannya agar Ibn Al-Muqaffa' dilenyapkan kepada gabenornya di basrah iaitu Sufyan bin Muawiyah.

Hasrat khalifah itu bagi Sufyan adalah bagi ornag mengantuk disorongkan bantal. Dia sendiri mempunyai konflik dalaman dengan Ibn Al-Muqaffa'. Beberapa perselisihan dan pergeseran memang telah sedia terjadi antaranya dengan Ibn Al-Muqaffa'.

Ibn Al-Muqaffa' tidak menghargainya dan meletakkannya pada tempat yang mulia sebagai gabenor Basrah. Dia berdepand dengan siddiran dan kata-kata yang mengandungi penghinaan dan ejekan daripada Ibn Al-Muqaffa'.

Telah terjadi satu kejadian, bila Ibn Al-Muqaffa' masuk kepada Sufyan bin Mu'awiyah, dia memberi salam dengan berkata: Assalamualaikuma!

Maksud Ibn Al-Muqqaffa' adalah salam atas kamu berdua yakni Sufyan dan juga hidungnya (Hidung Sufyan besar.


Ibn Al-Muqaffa' bertanya kepada Sufyan dan bila Sufyan jawab dia mengatakan : Salah!. Lalu Ibn Al-Muqaffa' mentertawakannya.


Sehinggalah pada satu ketika Ibn Al-Muqaffa' memperlecehkan Sufyan dengan menyebutkan tentang ibunya. Katanya:

يا ابن المُغْتَلِمَة والله ما اكتفت أمك برجال أهل العراق حتى تعدتْهم إلى أهل الشام

Wahai anak perempuan yang dizalimi, demi Allah, ibumu tidak puas dengan lelaki penduduk Iraq sehingga dia melampaui mereka kepada penduduk Syam.

Banyaklah peristiwa yang membuatkan Sufyan bin Mu'awiyah tidak  puas hati dengan Ibn Al-Muqaffa' sehingga dia menyimpan azam untuk membunuhnya.

Sufyan akhirnya dapat peluang melaksanakan niatnya. Ibn Al-Muqaffa' dibunuh dengan cara dinyalakan api lalu dipotong anggota Ibn Al-Muqaffa' dan dilemparkan ke dalam api dalam keadaan Ibn Al-Muqaffa' menyaksikan dengan matanya . Satu- demi satu anggotanya dipotong untuk itu sehingga dia mati dalam keadaan seksaan itu.

Ibn Al-Muqaffa' mengatakan kepada Sufyan bin Mu'awiyah saat dia disiksa demikian rupa:

والله إنَّك لتقتلني؛ فتقتل بقتلي ألف نفس، ولو قُتِل مائة مثلك لَمَا وفُّوا بواحد

Demi Tuhan, kamu akan membunuh saya. Dengan pembunuhan saya, anda akan membunuh seribu jiwa, dan jika seratus orang seperti anda dibunuh, mereka tidak akan memenuhi satu orang pun


Baca : Islamstory


Penafian Kezindikan Ibn Muqaffa':

Seorang penulis asal Mesir bernama Dr. Syauqi Daif  (1910-2005) menolak dakwaan bahawa Ibn Al-Muqaffa' adalah Zindik. Ini kerana dalam kitabnya Al-Adabus Soghir, dia menulis:

أما بعد، فإن لكل مخلوق حاجة، ولكل حاجة غاية، ولكل غاية سبيلًا. والله وقَّت للأمور أقدارها، وهيأ إلى الغايات سبلها، وسبب الحاجات ببلاغها.

فغاية الناس وحاجاتهم صلاح المعاش والمعاد، والسبيل إلى دركها, العقل الصحيح, وأمارة صحة العقل اختيار الأمور البصر، وتنفيذ البصر بالعزم.

Amma ba'du... setiap makhluk ada keperluan, setiap keperluan ada tujuan, dan setiap tujuan ada jalannya.Allah telah menetapkan masa untuk sesuatu mempunyai nasibnya, telah menyediakan jalan mereka untuk matlamat, dan telah menyediakan keperluan dengan mencapainya.

Matlamat dan keperluan manusia ialah kehidupan dan masa depan yang baik, 3 dan jalan untuk mencapainya 4 ialah fikiran yang betul, dan tanda  kesihatan minda ialah basirah, dan perlaksanaan basirah adalah dengan keazaman



Tulisan seperti di atas tidak terbit dari pemikirna ornag zindik. Ia adalah pemikiran ornag yang beriman.





No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....