Sunday, April 28, 2024

GHAILAN AD-DIMASYQI

 Namanya adalah Ghailan bin Yunus. Ada khilaf tentang namanya ayahnya. Ada kata namanya MUslim dan ada kata namanya Marwan.

Dia adalah asal Mesir berketurunan Qibti.

Bapanya masuk Islam dan merupakan seorang hamba kepada Uthman bin Affan.

Ghailan lahir dan membesar di Damsyiq

Dia menuntut ilmu daripada Hasan bin Muhammad bin Al-Hanafiyah di Madinah. Beliau belajar Fewah daripada Hsan Albasri.

Para ahli sejarah menyenaraikan Ghailan sebagai seorang penulis robaqah pertama sebaris dengan Ibn Al-Muqaffa', Sahal bin Harun dan Abdul Hamid.

Kata Ibn Nadim, Ghailan menulis lebih 2000 lembaran tetapi hilang dalam sejarah.

Beliau wafat pada tahun 106H.

Beliau dibunuh oleh Khalifah Hisyam bin Abdul Malik atas dakwaan membawa kesesatan dalam perkara Qodha dan Qodar.

Maka Ghailan Ad-Dimasyqi digelar sebagai Al-Qadari merujuk kepada mazhab Qodariyyah.

Ghailan menolak bahawa kezaliman yang ditanggung rakyat atas olah para penguasa bukan takdir Allah. Sedangkan pihak kerajaan bani Umayyah menanamkan fahaman di kalangan rakyuat melaui para khatib dan wu'az bahawa apa yang dihadapi mereka adalah takdir Allah dan ia adalah hasil dosa yang rakyat lakukan.

Semasa pemerintahan khalifah Umar bin Abdul Aziz dia dipercayai untuk menjabat beberapa posisi yang berhubung dengan Haqqul Mazolim.( Hak rakyat yang tertindas).

Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi melantik para penceramah politiknya untuk mendoktrinkan rakyat dengan katanya:


انا قدرُ الله وحكمه وأمره، وقد ابتلاكم الله بي بذنوبكم، وإن أهل العراق قد بغوا وطغوا وأكثروا فيها الفساد، فصبّ عليهم ربك سوط عذاب، وأنا عذابه وانتقام


Ghailan menjunjung falsafah kebebasan berfikir pada zaman kekuasaan Bani Umayyah.

Pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz berlaku dailog antaranya dengan Khalifah berhubungan perkataan Ghailan tentang Qodar. Ghailan menafikan apa yang dikatakan orang mengenainya. Kata Ghailan: Semua yang ornag katakan tantangnya adalah dusta belaka". Maka Khalifah Umar bin Abdul Azizi berkata: "Aku akan bebaskan kamu, tetapi jika kamu berdusta, aku mendoakan agar kamu akan merasai panasnya pedang di tengkukmu".

Lalu, pada masa pemerintahan Hisyam bin Abdul Malik, berlaku debat antaranya dengan Imam Al-Auza'i dan di sinilah Ghailan menemui geruhnya. Dia dihukum bunuh oleh Khalifah.


Sesetengah Sarjana Islam membela Ghailan Ad-Dimasyqi. Umpamanya Dr. Adnan Ibrahim ketika membahaskan mengenai Ghailan , dia menyifatkan Ghailan sebagai pembela keadilan dan penentang kezaliman. Dia bukan Zindiq sebagaimana yang didakwakan.  Bani Umayyah telah menzalimi harta rakyat dan Ghailan menolak bahawa kezaliman itu takdir Allah. Bani Umayyah menanamkan fahaman Jabariyyah dalam fikiran rakyat. Al-Auza'i yang hidup pada masa masa Ghailan mati dna berpihak kepada Khalifah Hisyam bin Abdul Malik , ada kekotoran fahaman jabariyyah dalam dirinya. Kata Dr Adnan Ibrahgim. Sila tonton Youtube.

Terdapat satu filem yang mengisahkan Ghailan Ad-Dimasyqi.Lihat Youtube


Bahan Bacaan bebas: https://foudery.blogspot.com/2012/08/blog-post_26.html



No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....