Thursday, April 25, 2024

PERSAINGAN ALIRAN DAN PENUBUHAN KOMUNITI ULAMA

Komonuti yang menghimpunkan para ulama muslimin berpusat di Qatar. Ia dinamakan Ittihad Al-'Alami Li Ulamail Muslimin ( International Union Of Muslim Scholars). Ia ditubuhkan pada tahun 2004 di Qatar dan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi adalah ketuanya yang pertama. Selepas kewafatan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi pada 26 Sept 2022, pimpinan diteruskan oleh Dr. Ahmad Raisuni  sebelum diambil alih oleh Dr. Ali Al-Qurrahdaghi

Pertubuhan ini melibaturuskan ulama-ulama daripada pelbagai aliran. Sunni, Syiah dan Ibadhi. Sekitar 90 ribu ulama bernaung di bawahnya.

Isu: Sebahagian menaggapi bahawa Ittihad ini adalah jelamaan kepada Ikhwanul Muslimin. Ini kerana Dr. Yusuf Al-Qardhawi adalah Pemimpin  Kerohanian Bagi Ikhwanul Muslimin. Maka, pendirian Ittihad yang mempertahankan Ikhwanul Muslimin menambahkan lagi kuat sangkaan itu. Kenyataan Ittihad yang yang membantah kenyataan Perubuhan Ulama Arab Saudi yang melebelkan Ikhwna sebagai pengganas lalu melemparkan pula tuduhan Arab Saudi sebagai anteks Zionis dan memusuhi ummat Islam menambahkan lagi haba panas . 

Dr-Yusuf Al-Qardhawi yang kerap mendoakan kehancuran Israel menyebabkan Ittihad dilebelkan oleh media dunia sebagai "anti Semitik".

Pada 5 Jun 2017, Qatar telah berdepan dengan sekatan yang dilakukan oleh negara Arab Saudi, Bahrin, UAE , Mesir dan dikuti oleh Yaman, Maldives dan Republik Comoros. Ittihad dilebelkan sebagai pertubuhan Pengganas dan dikaitkan dengan Ikhwanul Muslimin.

Hubungan Diplomatik dengan Qatar diputuskan oleh negara tersebut namun pada tahun 2021 keadaan kembali normal Apabila Qatar dibenarkan hadir ke persidangan negara Teluk di Arab Saudi.

Pada tahun 2014, ditubuhkan pula satu pertubuhan lain yang diberi nama Majlis Hukama-ul Muslimin (Muslim Council Of Elders)  berpusat di Emeriyah Arab Bersatu. Pimpinan pertamanya adalah Ahmad Tayyibm Syeikhul Azhar dan juga bekas Mufti Mesir. Pertubuhan ini telah menarik minat dan dokongan ramai tokoh beraliran Sufi dan telah membuat rekod mengadakan Muktamar di Chechen, Rusia yang mana antara resolusi yang kontroversi adalah menolak Salafi-Wahabi dari kelompok Ahlu Sunnah Wal-Jamaah.

Ada perbandingan yang ironik.

Satu pertubuhan menjadikan Qatar sebagai negara pusat gerakan.

Satu lagi menjadikan UAE dan Dubai sebagai pusat gerakan.

Bandingkan antara dua negara itu. Qotar adalah negara yang banyak menyumbang kepada pembelaan ummat Islam.

Manakala UAE adalah negara yang maha kaya tetapi lunak kepada ISrael dan mendokong liberalisme agama. 


No comments:

Post a Comment

Imam Makhul

Nama penuhnya adalah Makhul bin Abdullah . Dikenali juga Makhul bin Abi Muslim Al-Huzali. Disebutkan juga namanya ialah Syahrab bin Syazil b...