Tuesday, April 23, 2024

TOKOH SUFI JALALUDIN AR-RUMI

Nama lengkapnya adalah MUHAMMAD BIN MUHAMMAD BIN HUSSAIN BAHAUDDIN AL-BALKHI. Beliau lahir pada 6 Rabiul Awal tahun 604H =30 September 1207M di bandar Balkh yang pada hari ini berada dalam negara Afghanistan. Beliau lahir dalam keluarga yang mempunya hubungan perkahwinan dengan bangsawan kerajaan Khawarizmi. Ayahnya adalah seorang tokoh ulama Feqah Hanafi yang berani berkata benar walau di depan pemimpin yang zalim sehingga dikenali dengan gelaran SULTANUL ULAMA.

Nasabnya bersambung sehingag ke Abu Bakar As-Siddiq.

Jalaludin Ar-Rumi belajar dari beberapa tokoh ulama dan mengembara menuntut ulama. Beliau mendalami tasawwuf daripada Syeikh Muhyiddin Ibn Arabi dan muridnya Syeikh Sadruddin Al-Qanawi.

Jalauddin Ar-Rumi berubah menjadi seorang ahli tasawwuf yang mendalami hakikat dan batin setelah bertemu dan berguru dengan seorang guru berbangsa Parsi bernama Syamsuddin At-Tibrizi. Sementara sebelumnya, Jalauddin Ar-Rumi lebih kepada ilmu Syariah dan Akal yang mendominasi ketika itu.

Pada masa-masa berikutnya Jalaluddin Ar-Rumi dipanggil dengan sebutan Maulana dan dari situ terbentuklah tarikatnya yang dikenali sebagai Maulawiyyah yang mana cirinya adalah zikr dalam formasi bulatan 

Jalauddin Ar-Rumi meninggal pada tahun 672H di Qauniyyah yang terelatak di sebelah selatan Bandar Ankara, Turki.

No comments:

Post a Comment

IMAM 'AMIR AS-SYA'BI

Nama sebenarnya ialah Amir bin Syarahil bin Abd bin Zi Kibar Abu Amru Al-Hamdani As-Sya'bi Al-Kufi Ahli Sejarah berbeza pendapat tentang...