Tuesday, May 7, 2024

Syah Waliyullah Ad-Dahlawi

Bumi India, sejak ia dibuka oleh Sultan Muhammad Ghaznawi pada tahun 392H=1001M, telah melalui fasa pemerintahan kaum muslimin yang berbagai. Hinggalah sampai zaman penjajahan Inggeris, India pun jatuh ke tangan Inggeris.

Lalu bagkitlah suara-suara menyedarkan .

Maka antara suara kesedaran yang begema kuat dibumi India ialah suara yang dipancarkan dari seornag ulama besar bernama Syah Waliyullah Ad-Dahlawi.

Syah Waliyyullah Ad-Dahlawi  adalah seorang tokoh ulama asal India yang lahir pada 14 Syawal tahun1114H/2 Mac 1703M iaitu tahun-tahun terakhir pemerintahan Sultan Aurengzib. Beliau dilahirkan di Dehli (nama sebelum ditukar menjadi Delhi), India. Ayahnya merupakan seorang Faqih Mazhab Maliki yang mendapat tempat dihati Sultan.

Beliau meninggal pada tahun 1176H/1762. 

Nama penuhnya adalah Waliyyullah Ahmad bin Abdurahim bin Wajihuddin bin Mu'zom bin Mansur. Keturunan leluhurnya dikatakan bersambung hingga kepada Umar Al-Khattab.

Beliau didik dengan ilmu agama sejak awal oleh ayahnya. Paa usia 7 tahun, beliau sudah hafaz Quran. Belua bertalaqi ilmu dengan ulama-ulama besar di India ketika itu. Kerana sifat tawadhuknya dan tidak mementingkan dunia, dia dikenali dengan Wali Allah.

Apabila ayahnya meninggal pada tahun 1719, dia sudah berkebolehan mengajar

Belua oergi ke Makkah melaksana haji lalu duduk di sana berguru dengan ulama-ulama Makkah.

Beliau pulang semula ke India paa tahun 1722M dan mengajar. Ramai orang datang ke majlisnya sehingga Sultan Muhammad Syah membina madrasah buatnya yang diberi nama Darul Ulum

Waliyullah menyeru kepada Tasawwuf Sunni dan mengjauhi tasawwuf falsafi.

Beliau bukan sahaja ulama yang beraksi di lapangan ilmu tetapi juga beraksi di lapangan jihad melawan penjajah dan antik-antiknya.

Syah Waliyullah menguasai dalam ilmu Naqli dan Aqli


Hujjatullah Al-Balighah- antara karya besar Waliyullah


Bacaan: Islamonline

Antara kitabnya:

Karyanya dalam pelbagai bidang melebih 70 buah kitab. Kitabnya ditulis dalam bahsa Arab dan ada juga dalam bahasa Parsi.

  1. Hujjatullahul Balighah
  2. Fathurrahman Fi Turjumatil Quran
  3. Al-Fauzul Kabir Fi Usuli At-Tafsir.
  4. Fathul Khabir Bima La Budda Min Hifzihi Fi Ilmu At-tafsir
  5. Ta'wilul Ahadis Fi Rumuz Qisasil Ambiya
  6. Ad-durru As-Tsamin Fi Mubassyirati An-nabiyyil Amin
  7. Izalatul Khafa' 'An Khilafatil Khulafa'

Baca: Islamweb

Cucunya yang  bernama Maulana Muhammad Ismail As-Syahid bin Abdul Ghani bin Waliyyullah Ad-Dahlawi juga seorang ulama Mujahid yang menempa nama dan berjuang atas jalan yang dirintis datuknya. Dia berjuang dalam barisan bersama Imam Ahmad bin Irfan memimpin Puak Pushtun melawan kekuasaan Sikh yang memerintah Utara Benua India di masa itu. Dia laksana wazir yang sentiasa bersama Imam Ahmad bin Irfan dalam perjuangan hinggalah dia giugur syahid dalam peperangan Balakut pada 6 Mei 1821.Baca: Tarajim.com

Baca juga sejara Syeikh Ubaidillah As-Sindi. Wiki







No comments:

Post a Comment

WAKI' BIN AL-JARRAH

 Waki' bin Al-Jarrah bin Malih bin 'Adi bin Furs bin Jamjamah bin Sufyan bin Al-Harith bin Amru bin Ubaiud bin Ru-as  Seorang Imam A...