Thursday, May 23, 2024

JATUHNYA CARDOBA

 Cardoba adalah salah satu kota dalam pemerintahan Islam di Andalus. Ia adalah ibu Kota Pemerintahan untuyk zaman-zaman kegemilangan Islam di sana.

Perkisahan mengenai kejatuhannya elok dimulakan dengan menyebut mengenai kekalahan pasukan tentera kerajaan Muwahhidin pada tahun 609H dalam Perang Al-Iqab. Itulah taufan pertama yang membadai menjadi awal kepada hilangnya tanah Andalus dari tangan kaum Muslimin.

Maka, pada 23 Syawal 633H, jatuhlah Cardoba ke tangan tentera Kristian di bawah kerajaan Castella.

Ia menjadi tragedi luka buat umat Islam sepanjang zaman.

Masjid besar di Cardoba hari ini sudah bertukar menjadi gereja.

Pada masa-masa menuju kejatuhan Cardoba, banyak pemberontakan dan peperangan terjadi. ianya termasuk peramng saudara. Perang melepas diri dari kekuasaan Muwahhidin dan juga perang berlawan Kerajaan Castella. Aragun dan Leon

Kemunculan Muhammad bin Hud Al-Juzami yang menarik banyak sokongan dan membawa asobiyyah menjadi rencah yang merumitkan lagi keadaan.

Dia membuat kempen perang melawan Muwahhidin dan mengembalikan wala' kepada Abbasiyyah di Baghdad. Dia berjaya menumpaskan kekuasaan Muwahhidin di Valencia (Balansiyyah) pada tahun 1228M

Setahun lepas itu, penduduk Seville (Isybaliyyah) pula buat hal. Mereka bangkit menentang kekuasaan Muwahhidin.dan menumpahkan wala' kepada Ibn Hud. Semua ini terjadi di tengah kebimbangan kota-kota ISlam terhadap ancaman pihak Kristian.

Perkembangan ini memang dinanti dan diharapkan oleh raja-raja Kristian di Spanyol.

Ada 3 raja mereka waktu itu:

1) Fernando III (Raja Castella)

2) James II( Raja Aragon)

3) Alfonso IX ( Raja Leon)



Gabenor kerajaan Muwahhidin di Cardoba yang bernama Abu Ar-Rabi' telah dibunuh dan selepas itu Kepimpinan di Cardoba bolak balik antara hendak menyong Ibn Hud atau Ibn Ahmar. Penduduk cardoba terbelah dua. Dengan kata lain ketika ada dua parti yang bertentangan. Merreka berkhilaf sama aa nak sokong Ibn Hud atau Ibn Ahmar. Puak yang nak sokong Ibn Hud lebih ramai.  Dalam keadaan begini, masing-masing caro dokongan untuk kuatkan kecenderungan. Tak kiralah siapa. Raja Castellah yang Kristian itu pun jadi tempat minta dokongan.


Dalam keadan demikiansegerombolan pasukan Castellah telah menyerang salah satu antara lima kota dalam Cardoba serta mengambil alihnya.



Bacaan sokongan: Arabicpost.net

No comments:

Post a Comment

PARA PEMERINTAH MESIR.

Pemerintahan Islam di Mesir bermula pada tahun 21H iaitu semasa Umar Al-Khattab menjadi Khalifah. Amru bin Al-'As adalah seorang sahabat...