Sunday, October 29, 2023

Zaman Bani Israil di Palestin

Selapsa nabi Musa wafat di padang Pasir Sinai, 40 kepimpinan Bani Israil diteruskan pula oleh Nabi Yusya' bin Nun. Dialah yang memimpin generasi baru Bani Israil untuk menyerang negeri yang dijanjikan  Allah buat mereka. Itusetelah negeri tersebut diharamkan buat mereka selama 40 tahun.

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Maidah  Ayat (21-26):

يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ (21قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِن يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ (22قَالَ رَجُلَانِ مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ (23)
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِيهَا ۖ فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ (24) قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي ۖ فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (25) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ ۛ أَرْبَعِينَ سَنَةً ۛ يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (26)


Lalu, mereka pun  dapat menguasai Kota Araiha' yang terletak ditanah Palestin.

1) Zaman Al-Qudhat (Para Hakim)

Apabila Yusya' bin Nun dapat memimpin Bani Israil mengambil tanah Palestin, dia membahagikan setiap puak Bani Israil kawasan yang diketuai oleh hakim dari kalangan puak masing-masing. 

Fasa ini berlangsung selama 400 tahun, sebagaimana yang disebutkan dalam sumber-sumber Bani Israel. Dalam fasa ini, peperangan sentiasa berlangsung dengan musuh-musuh mereka. Ada masa mereka menang dan ada masa mereka kalah.


2) Zaman Al-Muluk (Para Raja)

Zaman ini bermula dengan kekuasaan Talut, raja pilihan Allah. Kemudian fasa ini berlangsung ke zaman nabi Daud dan sterusnya nabi Allah Sulaiman. Inilah zaman paling cemerlang dalam sejarah bani Israel kerana yang memerintah mereka adalah nabi allah yang dikurniakan mukjizat dalam pemerintahan.


3) Zaman perpecahan

Zaman ini bermula dengan kematian nabi Allah Sulaiman. Apabila wafatnya nabi Allah Sulaiman A.S, maka anaknya Rahba'am bin Sulaiman (atau disebut Ruhub'um-rujuk Al-Kamil Fi At-Tarikh oleh Ibn Al-Athir) membentuk pemerintahan dan disokong Puak Yahuza dan Puak Bunyamin di bahagian selatan Palestin dengan Baitul Maqdis sebagai ibu kotanya. Kerajaan itu dikenali dengan Kerajaan Judah (Yahuza). Manakala di bahagian utara Palestin dengan Nablus sebagai ibu kotanya, Yarba'am bin Nabath membentuk pemerintahan yang dinamakan Kerajaan Israel.  Kerajaan ini didokong oleh 10 puak Bani Israel yang lain.  

Rujuk : Al-Kamil

Di kalangan orang-orang Yahudi, mereka yang membentuk kerajaan di sebelah utara itu dikenali dengan nama Samiriyyin, merujuk kepada nama sebuah gunung di sana yang bernama Gunung Syamir yang dibeli oleh salah seorang raja mereka yang dinamakan Umuri. maka rakyat Kerajaan Israel dipanggil dengan nama Golongan Samiriyyin. Mereka kemudiannya mengubah kiblat mereka dari Baitul Maqdis ke arah sebuah gunung yang dinamakan Jarzim. Yahudi dalam kerajaan Judah menganggap mereka sebagai kafir dan mulhid kerana mengubah kiblat.

Maka, kerajaan Judah dan Israel sentiasa bermusuh dan berperang satu sama lain. Kekadang mereka bedamai dan tolong menolong ketika berdepan dengan musuh bersama. Para penguasa kerajaan Israel selalu bertukar antara puak-puak di dalamnya. Sementara kerajaan Judah kekal di tangan puak Yahuza yang berada pada garis keturunan zuriat nabi Allah Sulaiman A.S. Kedua-dua kerajaan ini acapkali berperang dengan kerajaan tetangga seperti Kerajaan Aram yang berpusat di Damaskus, Kerajan Palestin, Kerajaan Edom di Selatan Kerajaan Judah dan Kerajaan Moab di sebelah timur Kerajaan Judah.

Agama Tahid sudah mula tercemar bahkan penyembahan berhala mula berlaku dalam kedua-kedua kerajaan Yahudi tersebut, terutama di kalangan  Samiriyyin yang merupakan rakyat negara Israel.

Dalam keadaan lemah, syirik yang berleluasa, ajatan taurat yang jauh ditinggalkan itu, dua kerajaan Bani Israel itu tidak lagi mampu menampung serangan musuh. 

Pada tahun 721SM, raja Sargon dari empayar Assyria menyerang Kerajaan Israel dan menjajahnya.

Pada tahun 608 SM pula, kerajaan Judah ditumbangkan oleh serangan dari Mesir dan seterusnya turut mengambil kawasan kerajaan Israel daripada tangan Asyria.

Dua tahun kemudian,iaitu tahun 608SMRaja  Nebuchadinezzar dari Babylon pula menyerang tanah palestin utara dan mengalahkan Mesir. Tanah yang dulunya merupakan kerajaan Israel dikuasai raja dari Babylon itu.

Pada tahun 586SM, Raja  Nebuchadinezzar menyernag palestin Selatan dan mengambil alih kerajaan Judah dari tangan Mesir. Raja Babylon itu meruntuhranapkan Bandar Juruelam dan Haikal Sulaiman. Bangsa Bani Israil dibunuh dan ditawan sebagai hamba perang , dibawa balik ke Babylon.

Tahun 538SM, kerajaan Babylon dikalahkan oleh Kerajaan Achaemenid dari tanah Parsi yang rajanya dikenali dengan nama Cyrus Yang Agung (Cyrus II). Cyrus II membina semula Haikal Sulaiman  dan membebaskan bangsa bani Israil dari perhambaan di tanah Babylon. Bangsa Bani Israil disuruh balik ke Palestin. Bangsa Bani Israel diberikan  pemerintahan otonomi di Palestin yang bernaung di bawah Empayar Achaemenid dan ia berlangsung selama 400 tahun sehingga Kerajaan Seleucid menguasai tanah Palestin. Satu pemberontakan yang dinamakan Pemberontakan Maccabees meletus. Mereka mengambil alih kerajaan Judah dan membentuk dinasti yang dinamakan Dinasti Hasmonean yang memerintah antara 167SM hingga 37SM.

* Apakah yang dimaksudkan dengan Zaman Hellenistic? : Ia bermula dari masa kematian Alexener The Great pada tahun 323 SM sehinggalah kematian Cleopatra VII ( 7)pada tahun 30 SM.

Tahun 330SM, dari Mecedonia, Yunani, muncul pula seorang raja penakluk yang hebat , disebut namanya Alexander The Great. Dia meluaskan empayarnya , menakluki Mesir, Palestin sehingga mengalahkan kerajaan di Parsi. Yahudi di tanah Palestin telah dirosakan terus oleh ajaran Falsafah Yunani dan Greek.

Tahun 63SM, Kerajaan Rom yang dipimpin oleh Pompei menguasai palestin dan menawan Juruselam. ia berlangsung hinggalah lahirnya nabi Isa. Ketika nabi Isa lahir, kawasan Palestin berada di bawah jajahan Rom.

Tahun 70M, Palestin diserang pula oleh Raja Titus dari Rom dan membaakar Juruselam serta meruntuhkan semula Haikal Sulaiman yang pernah dibina kembali pada zaman Cyruss The Great dulu. Bangsa Yahudi dibunuh secara Holokus. Dikatakan 1 juta jiwa terkorban.

Tahun 135M, sekali lagi palestin diserang oleh Rom yang ketika itu rajanya bernama Adrianus. Kota Juruselam dibakar hangus dan Di atas runtuhan Haikal Sulaiman dibangunkan Kuil Jupiter. Nasib malang Yahudi berulang. Mereka dibunuh dan diburu. Maka betempiaranlah para Yahudi lari menyelamatkan nyawa mereka ke serata cerok rantau. Ada yang ke Mesir, Afrika Utara, Spanyol dan Eropah. Tidak kurang juga yang lari ke Tanah Arab 


Baca: Dorar.net


Tambahan

Kisah Ibn Al-Haiban-Kenapa Yahudi datang ke Madinah

Dicatatkan dalam Sirah Nabawiyyah oleh Ibn Hisyam

قصة ابن الهيبان؛ فقد ذكر ابن إسحاق عن عاصم بن عمرَ بن قتادة عن شيخٍ من بني قريظةَ قال لي: هل تدري عمَّ كان إسلامُ ثعلبةَ بنِ سعية، وأُسيدِ بنِ سعية، وأسدِ بنِ عُبيد ؟ - نفرٌ من بني هدل ، إخوة بني قريظة ، كانوا معهم في جاهليتِهم ، ثم كانوا سادتهم في الإسلام - قال : قلت : لا والله.

قال: فإن رجلاً من يهود من أهلِ الشامِ يقال له : ابن الهيبان قدم علينا قُبَيل الإسلامِ بسنين فحلَّ بين أظهرِنا، لا والله، ما رأينا رجلاً قطُّ لا يصلي الخمسَ أفضلَ منه، فأقامَ عندنا، فكنا إذا قحطَ عنا المطرُ، قلنا له: اخرج يا ابن الهيبان فاستَسْقِ لنا، فيقول: لا والله، حتى تقدِّموا بين يديْ مخرَجِكم صدقةً، فيقولون له : كم ؟ فيقول : صاعاً من تمرٍ أو مُدَّينِ من شعير فنُخرجها، ثم يخرج بنا إلى ظاهرِ حرَّتِنا، فيستسقي اللهَ لنا، فوالله ما يبرَحُ مجلسه حتى يمرَّ السحابُ ونُسْقى قد فعل ذلكَ غيرَ مرَّةٍ ولا مرتينِ ولا ثلاث.

قال: ثم حضَرَتْه الوفاةُ عندنا، فلما عرفَ أنه ميتٌ، قال: يا معشرَ يهودَ، ما تَرَوْنَه أخرجني من أرضِ الخمرِ والخميرِ إلى أرضِ البؤسِ والجوعِ؟ قال : قلنا: إنك أعلمُ، قال: فإني إنما قدِمْتُ هذه البلدةَ، أتَوَكَّفُ خروجَ نبيٍّ قد أظلَّ زمانُه، وهذه البلدةُ مهاجرُه ، فكنت أرجو أن يُبعَثَ، فأتَّبِعُه، وقد أظلَّكم زمانُه، فلا تُسبَقَنَّ إليه يا معشرَ يهود، فإنه يُبعَثُ بسفكِ الدماءِ، وسَبْيِ الذراري والنساءِ ممن خالفَه، فلا يمنَعُكم ذلك منه،

فلما بُعثَ رسولُ الله صلى الله عليه وسلم، وحاصرَ بني قريظة، قال هؤلاءِ الفتيةُ - وكانوا شباباً أحداثاً - : يا بني قُريظَةَ، والله إنه للنبيُّ الذي كان عَهِدَ إليكم فيه ابنُ الهيبان،

قالوا : ليس به،

قالوا : بلى والله إنه لهو بصفَتِه، فنزلوا وأسلَموا، وأحرَزُوا دماءَهم وأموالهَم وأهْليهم .








No comments:

Post a Comment

IMAM 'AMIR AS-SYA'BI

 Nama sebenarnya ialah Amir bin Syarahil bin Abd bin Zi Kibar Abu Amru Al-Hamdani As-Sya'bi Al-Kufi Ahli Sejarah berbeza pendapat tentan...