Sunday, October 22, 2023

Daulah Ayyubiyyah

Sumber sejarah sepakat menyebuitkan bahawa Syazi bin Marwan mempunyai dua anak lelaki iaitu:-

a) Almalikul Afdhal Najmuddin bin Ayyub.

b) Al-Malikul Mansur Asaduddin Abu Al-Harith Syirkuh

Baca: Wiki

Daulah Ayyubiyyah adalah kerajaan yang berdiri di Mesir selama 81 tahun. Wilayah kekuasaannya meliputi Tanah Syam, Hijaz, Yaman,  Ethiopia. dan sebahagian wilayah Maghrib.


Salehuddin adalah pengasasnya. Selepas kematian Sultan Nuruddin Mahmud Zinki, Salehuddin menguasa Damsyiq, Aleppo dan Homs. Salehuddin mengambil alih Baitul Maqdis pada 27 Rejab 583=2 Oktobe 1187.


Sultan Salehuddin meninggal pada tahun 589 H. Sebelum meninggal, dia membahagikan pemerintahannya kepada anak-anaknya dan juga adiknya. Ini membawa akibat pergaduhan sesama mereka di belakang hari. Adiknya Sultan Al-Adil yang memerintah Mesir pula, sebelum mati  membahagikan kekuassaan kpada anak-anaknya yang tiga orang iaiatu Al-Kamil yang menguasai Mesir, Al-Mu'azzom Isa untuk Damsyiq dan sekitarnya serta Al-Asyraf Musa untuk kawasan Syam yang lain.

Sesama adik beradik Ayyubiyyah ini bergaduh dan berebut kawasan. 

Pada masa Al-Kamil memerintah Medsir lagi, ancaman Salib telah menjadi sengit kembali dan beberapa wilayah di Syam jatuh ke tangan pasukan Salib. 

Selpas Al-Kamil, anaknya naik tahta di Mesir iaitu Soleh Ayyub pada tahun 637H.

Pada tahun 647H, Sultan Soleh Ayyub berkampung di Mansurah kerana tentera Salib yang dipimpin oleh Louis IX memnyerang Dimyat. Ketika di sana , Soleh Ayyub meninggal. Kemtiannya dirahsiakan isterinya Syajaratuddur. 

Anak Soleh Ayyub yang bernama Turan Syah tidak tahu kematian ayahnya, dia berperang melawan tentera Salib dan menang.

Turan Syah cuba mengambil ali pemerintahan dari Syajaratuddur tetapi Syajaratuddin berpakai dengan para hamba Sultan Soleh Ayyub (Mamalik) dan mereka membunuh Turan Syah pada 28 Muharam 648H. 

Dengan kematian Turan Syah itu, berakhirlah kekuasaan Dinasti Ayyubiyyah dan bergantilah pula pemerintahan di Mesir dengan Kerajaan yang disebut sebagai Mamalik.

Syajaratuddur itu sendiri asalnya hamba kepunyaai Sultan Soleh Ayyub. Dia pemerintah pertama Kerajaan Mamalik. 

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....