Saturday, June 15, 2024

PARA PEMERINTAH MESIR.

Pemerintahan Islam di Mesir bermula pada tahun 21H iaitu semasa Umar Al-Khattab menjadi Khalifah. Amru bin Al-'As adalah seorang sahabat Nabi SAW dan juga merupakan bangsawan Quraisy yang berjaya memimpin tentera jihad yang membawa Futuhat ke atas Mesir. Kemudian pada Zaman Uthman bin Affan Abdullah bin Abi Sarrah pernah diamanahkan sebagai gabenor. Dihujung pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan, berlaku fitnah dan kala itu Muhammad bin Abu Bakar jadi gabenor. Berlangsung era Ali dan terhjadi peperangan antara pasukan dan Muawiyah.

Tahun 38H Amru bin Al-As memimpin pasukan Syam menyerbu Mesir yang ketika itu di bawa Muhammad bin Abu Bakar dan berjayta menewaskannya . Mesir pun digabungkan dengan Syam di bawah Muawiyah.

Kemudian, bila Kerajan Bani Umayyah tumbang pada tahun 32H, Maka Mesir diperintah oleh kerajaan Abbasiyyah yang berpusat di Iraq (Banghdad). Mesir diperintah melalui gabenor-gabenor yang dilantik. Selalunya panglima tentera yang akan jadi gabenor. Kemduian ketika Abbasiyyah mengamalami masa penerunan dan pengaru Askar Turki menguasai kerajaan, di Mesir terbentuk kerajaan Tuluniyyah.Ia diasaskan oleh Ahmad bin Tulun yang mulunya diwakilkan oleh khalifah Abbasiyyah untuk mentadbir Mesir, kemduian dia merdekankan diri.

Kerajaan Tuluniyyah berlangsung hanya selama 35 tahun.

Keturunan Ahmad bin Tulun tidak mampu mempertahankan kerajaan. Khalifah Abbasiyyah di Baghdad pun tidak redha Mesir berwewenang sesuka hati meemerintah. Akhirnya berlaku serangan atas Mesir oleh tentera Abbasiyyah yang dipimpin oleh Muhammad bin Sulaiman. Bersama beliau dalam tentera itu ikut serta Tughuj bin Muhammad. Setelah menang, dan Muhamamd bin Sulaiman dapat mengambil alih Mesir dariapda Thuluniyyah, maka Tughuj bin Muhammad telah dilantik jadi gabenior di Kota Qansyarin, Syam. Tughuj bin Muhammad kemduiannya dilantik jadi pawai istana khalifah yang ketika itu adalah Al-Muktafi Billah. Dia bersama dua anaknya, Muhammad dan Ubaidillah berkhidmat kepada khalifah.

Namun, berlaku fitnah dan khalifah murka kepada mereka. Mereka pun dipenjara.sehingga Tughuj pun mati dalam penjara. Dua anaknya bebas dari penjara dan Ubaidilhha pergi berkhidmat dengan Amir Syizar di Parsi. Manakala Muhammad berkhidmat dengan Ahmad bin Bistom yang merupakan Amil Kharaj di Syam.

Dari Syam dia mengikut bosnya yang dilantik sebagai Amil Kharaj di Mesir. Hinggalah bosnya tamat khidmat, dia berkhidmat pula dengan Takin yang merupakan gabenor Mesir. Dia terlibat dalam ketenteraan dan mebantu dalam menghadapi serangan-serangan kerajaan Ubaidiyyah yang bernafsu untuk menawan Mesir. Muhamamd bin Tughuj ini lama-kelamaan dapat kepercayaan dan akhirnya Khalifah Abbasiyyah di Bangdad, Ar-radhi Billah memilihnya untuk jadi gabenor Mesir. Namun jalannya tidak mudah . Dia terpaksa berperang melawan para perebut kuasa di Mesir. Ntaranya adalah bekas gabenior Mesir Ahmad Kifalji dan juga bekas Amil Kharaj Muhammad Benali Al-Mazra-i

Pendek cerita, Muhamamd bin Tughuj dapat memacakkan kekuasaan di Mesir dan kerajaannya dinamakan Kerajaan Ikhsyidiyyah. Kerajaan ini  kemudian duteruskan kepada anaknya namun  kerana masih muda dan kurnag pengalaman, kendali kerajaan dipegang oleh hamba kulit hitamn kepada Muhammad bin Tughuj bernama Kafur Al-Ikhsuyidiyayh. Dia menjadi pemerintah sebenar kemudiannya sehingga dia wafat.

Kerajaan Ubaidiyyah sentiasa haloba untuk menawan Mesir. Namun, kekuatan pemerintahan Ikhsyidiyyah, khasnya Kafur membuatkan mereka tidak berani mencuba sepanjang masa pemerintahannya.

Sehingga tahun 362. apabila Kafur sudan meninggal , barulah Kerajaan Ubaidiyyah kembali mengatur serangan. di bawah pipmpinan tenteranya yang bernama Jauhar As-Soqli, rekod dicipta dan Mesir berjaya dikalahkan. Pegangan Abbasiyyah atasnya pun terlerai. Kerajaan Fatimiyyah pun ditegakkan di Mesir.

Pada mulanya dibentuk sebuah kerajaan yang dinamakan Kerajaan Ubaidiyyah. Ia ditegakkan di wilayah yang kini dikenali sebagai Tunisia pada tahun 297H. Ketika pemerintahan berada di tangan penerus Ubaidillah Al-Mahdi iaitu Muaz bin Mansur Al-Ubaidi yang digelar Al-Mu'iz Lidinillah, maka pada tahun 362H, kerajaan ini berpinda ke Mesir dan bangkit menjadi kerajaan yang kuat. Ketika inilah nama Kerajaan Fatimiyyah menjadi nama yang digunapakai secara rasmi.

Kerajaan Fatimiyyah di Mesir adalah sebuah kerajaan Syiah Mazhab Ismailiyyah. 

Kerajaan ini terus berkuasa di Mesir dan menawan wilayah Syam dan Semenanjung Arab sehingga tahun 567H. Tahun itu , ia tumbang iaitu semasa pemerintahan khalifahnya yang terakhir bernama Abdullah bin Yusuf dan  bergelar Al-Adhid Lidinillah.

Di atas runtuhan kerajaan Fatimiyyah itu, naiklah Kerajaan Ayyubiyyah. Pengasanya adalah Sultan Salehuddin Ayyub. Kerajaan Ayyubiyyah berlangsung tak lama. Hingga masa Sultan Soleh Ayyub, dia meninggal dunia digantikan dengan isterinya Syajaratuddur. Kerana dia perempuan, dia menikah pula dengan seorang hamba bernama Izzudin Aibak. Dia jadi pemerintah bayangan  kepada Izzuddin Aibak. Izzuddin Aibak mati dibunuh oleh Syajaratuddur apabila ada petanda dia mahu membebaskan diri dari bayangannya. Maka, kekacauan politik di Mesir itu membaw kepada tebunuhnya pula Sajaratuddur dan diangkat anak Izzuddin Aibak iaitu Nuruddin Ali ke atas tahta. Namun, kerana dia masih kecil, maka Saifuddin Qutuz jadi pemerintah bayangan.

Saifuddin Qutuz dilantik jadi Sultan dan Nuruddin Ali dimakzulkan ketika berita serangan Mogol sudah sampai ke Syam dan Mesir berada dalam ancaman.

Perang Ain Jalut menamatkan kemaraan tentera Mogol. Saifuddin Qutuz berjaya menewaskan tentera Mogol dengan bantuan ketua-ketua Mamalik yang lain seperti Zohi Ruknuddin Baibers. .Namun, Saufuddin Qutuiz kemudiannya mati terbunuh dalam perjalan balik ke Mesir seusai Perang Ain Jalut. Ruknuddin Baibers dan rakan-rakannya yang membunuhnya.

Ruknuddin Baibers menjadi pemerintah Mesir. Mesir setelah itu diperuntah oleh seseorang yang tergolong dalam kalangan hamba atau disebut Mamalik. ia berlangsung ratusan tahun sehinggalah Mesir diserang oleh Sultan Salim I dari kerajaan Khalifah  Othmaniyyah. Dalam Perang Ridaniyyah pada tahun 922H, kerajaan Mamalik tewas Thuman Bai pemerintah terakhirnya melarikan diri dan melkancarkan Perang Gerilya sebelum ditangkap dan dihukum bunuh. Mayatnya dighantung di Gerbang Zuwailah (Dinamakan juga Gerbang Mutawalli).

Maka , sejak itu Mesir berada di bawah Khalifah Othmaniyyah sehinggalah pada tahun 1924M=1342H, kerajaan Otmaniyyah tumbang dan daulah khilafah tamat. Turki bertukar jadi Republik dan diperintah oleh Mustafa Kamal At-Tarturk sebagai Presiden Turki yang pertama.

Serlepas hilangnya khilafah, Mesir dijajah oleh Barat. Perancis pernah menjajah Mesir sehingga ia kalah dalam perang dunia pertama

Mesir kemudianya diperintah oleh Dinast Muhammad Ali yang diasaskan oleh Muhammad Ali Pasya (1805-1848M). Dia adalah orang Albania yang dinatar untuk mentadbir Mesir oleh Khalifah Uthmaniyyah.Dinasti ini tamat apabila pada 18 Jun 1953 , sisitem beraja di Mesir ditamatkan dan naik sistem Republik.

Presiden Pertama Mesir adalah Muhammad Naquib (1953-1954). Presiden Kedua Mesir adalah Gamal; Abdul Naseer ( 1954-1970). Presiden Gamal Abdul Masir mati tiba-tiba dan diganti oleh Presiden Mesir ketiga iaitu Anwar Sadat (1970-1981). Anwar Sadat mati terbunuh dan yang membunuhnya adalah Islam Bouli.. Seterusnya Hosni Mubarak jadi Presiden Mesir (1981-2012) sehingga berlaku kebangkitan rakyat menuntut demokrasi. Pilihanraya diadakan dan tokoh Ikhwanul Muslimin naik jadi presiden. Beliau adalah Morsi (2012-2013). Presiden Morsi digulingkan melalui gerakan Tamarrud yang dibayangi anasir luar. Maka, naik pemimpin tentera menjadi Presiden Mesir iaitu Abdul Fattah As-Sisi (2013-sekarang[2024))

Demikianlah sejarah para pemerintah Mesir. Sebuah negara yang direbuti oleh parea pelumba kuasa. Tiadak pernah kekal dan kuasa bersiliuh ganti.











No comments:

Post a Comment

Iktibar sejarah: Mengaku Nasab Nabi

Al-Muiz Lidinillah , ketika dia masuk ke Mesir, dia ditanya tentang nasabnya oleh ulama yang ada di Mesir ketika itu. Maka dia mencabut sepa...