Friday, June 21, 2024

Jaafar Sodiq

Jaafar Sodiq adalah seorang tokoh ulama dari kalangan Ahlul Bait. Baik Syiah maupun Sunni mengakui kesolehan, ketakwaan dan kemuliannya. Beliau lahir pada tahun 80H dan wafat pada tahun 148H. Syiah Imamiyyah mengangkatnya sebagai Imam yang ke-6.

Jaafar Sodiq dilihat sebagai pengasas kepada Madrasah Ilmu Feqah yang kemdiannya berepcah kepada pelbagai Mazhab Feqah.

Jaafar mempunyai anak-anank yang ramai. Berikut adalah anma-nama mereka:


1) Ismail (ikon Mazhab Syiah Ismailiyyah)
2) Musa Al-Kazim (Imam ke-7 Syiah Imamiyyah)
3) Ishak
4) Muhammad
6) Ali Al-Uraidhi
7) Abbas
8) Hasan
9) Muhammad Al-Asghor
10) Yahya
11) Ubaidillah
12) Muhsin
13) Isa

Beliau juga mempunyai anak-anak perempuan iaitu:

1) Fatimah
2) Asma'
3) Fatimah Al-Sughra
4) Ummu Farwah

Antara semua anaknya, Ismail adalah anak yang paling disayanginya dan selalu dalam perhatiannya. Ini menyebabkan  para pencinta Ahlil Bait zamannya menduga Ismaillah yang akan menggantikannya dalam keimamam. Namun, pada tahun 148H, Ismail wafat dalam masa hayat ayahnya. Kewafatannya itu tidak dipercayai oleh sebahagian pengikut Jaafar Sodiq, Mereka mengatakan itu hanya helah Jaafar Sodik untuk menyelamatkannya dari tekanan Pemerintah Abbbasiyyah. Lalu dibuat cerita bahawa Ismail itu disembunyikan dan ia pun digelar Al-Maktum.


Maka, ramai Syiah mengangkat Musa bin Jaafar sebagai Imam selepas kewafatan Jaafar Sodiq. Syiah itu dikenali dengan Syiah Ja'fariyyah.

Manakala yang bertegas bahawa Ismail tidak mati tetapi tersembunyi , menetapkan Ismail sebagai Imam dan ia kemudiannya diteruskan oleh anaknya yang bernama Muhammad. Muhammad itu lahir pada tahun 128H dan membesar di bawah asuhan datuknya Jaafar Sodiq. Dia digelar Muhammad Al-Maktum. Pada tahun 193 , dia wafat . Tetapi di kalangan pengikut Syiah Ismailiyyah tidak terima bahawa dia wafat. Mereka dikenali dengan nama As- Sab'iyyah kerana mengangkap Ismail adalah Imam ke-7 Syiah dan anaknya Muhammad ghaib dan akan muncul sebagai Al-Mahdi Al-Muntazor.

Imam-imam di sisi Syiah Ismailiyyah selepas itu tersembunyi (mastur) sehinggalah muncul Ubaidillah Al-Mahdi yang menjadi pengasas kepada Kerajaan Fatimiyyah.












No comments:

Post a Comment

Dia dari kalangan Mukhbitin

Ar-Rabi' bin Khusaim adalah seorang tabiin yang saleh . Dia mengambil ilmu daripada Abdullah bin Mas'ud  Ibn Mas'ud berkata kepa...