Sunday, February 19, 2023

Asal keturunan Ubaidilah Al-Mahdi

Disebutkan kisah dalam Al-Kamil Fittarikh oleh Ibn Al-Athir: Apabila Abdullah bin Maimun Al-Qoddah meninggal, anaknya yang bernama Ahmad mengaku bahawa dia adalah keturunan Aqil bin Ali bin Abu Talib. Kemudian, setelah beliau, anaknya yang bernama Muhammad diangkat menjadi imam kepada oleh para pendakwah Syiah Ismailiyyah. Muhammad meninggalkan dua anak bernama Ahmad dan Hussain. Hussain itu kemudiannya berpindah dan tinggal di Salmiyyah di Kota Homs. Husssain ini dianggap sebagai wasi dan pemimpin oleh para Syiah Ismailiyyah di Yaman dan juga di Maghrib. Mereka selalu berutusan surat dengannya.

Hussain ini telah berkahwin dengan seorang janda cantik kepada seorang tukang besi yahudi yang telah meninggal. Janda itu aa seornag anak lelaki yang cantik parasnya seperti ibunya juga. Maka, Hussain sangat menyayangi anak lelaki itu dan mendidiknya  sehingga besar kedudukannya di sisinya. Di kalangan sesetengah pendakwah Syiah Ismailiyyah, mereka peraya bahawa Hussain tidak meninggalkan anak, akan tetapi dia telah mewasiatkan kepimpinan kepada anak Yahudi si tukang besi itu yang namanya adalah Ubadillah. Hussain telah menurunkan kepadanya segala rahsia dakwah kumpulan, memberikannya harta, memperkenalkannya kepada orang-orang setia dengannya serta mengahwinkannya dengan puteri pakciknya yang bernama Abu Syalaghlagh.

Kata Abu Qosim Al-Abyadh Al-'Alawi dan lain-lain, begitulah asal mulanya perkaitan antara Ubaidillah dengan Hussain. Kemudiannya, Ubaidillah pun membuat nasab keturunannya iaitu Ubaidillah bin Al-hasan bin Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa bin Ja'far bin Muhammad bin Ali bin Al-Hussain bin Ali bin Abu Talib.

Ubaidillah Al-Mahdi ini telah menjadi buruan kerajaan Abbasiyyah. Khalifah ketika itu ialah Al-Muktafi. Maka Ubaidillah Al-Mahdi serta anaknya yang ketika itu masih kanak-kanak bernama Abu -Qasim Nizar( Kelak namanya Al-Qaim), melarikan diri dan bersembunyi di Mesir. Dia menyamar sebagai saudagar.  Gabenor Mesir waktu itu ialah Isa An-Nusyari*. Dia mendapat surat arahan daripada khalifah agar menangkap orang yang disifatkan rupanya seperti Ubaidillah itu.

* Isa An-Nusyari datang bersama Muhammad bin Sulaiman Al-Katib, jeneral perang yang dihantar oleh khalifah Abbasiyyah untuk menamatkan kekuasaan keluarga Tuluniyyah di Mesir.

Akan tetapi ada para pegawai Isa An-Nusyri sendiri merupakan Syiah Ismailiyyah. Mereka menyelamatkan Ubaidillah dan menyuruhnya meninggalkan Mesir. Ubaidillah Al-Mahdi hampir tertangkap, tetapi dengan kelicikannya dia dapat selamat hingga sampai ke wilayah Maghrib. Pada ketika itu Ziyadatullah dari kerajaan Aghlabiyyah adalah pemerintah Utara Afrika. Dia juga cuba untuk menangkap Ubaidillah Al-Mahdi.  Ubadilllah Al-Mahdi akhirnya jatuh ke tangan gabenor Sijilmasah, Al-Yasa' bin Midar  yang walak kepada Ziyadatullah.

Namun, tak lama berselang Abu Abdullah As-Syia'i dan pasukannya telah berjaya menyelamatkan serta membebaskan Ubaidillah Al-Mahdi.

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....