Sunday, February 19, 2023

PENGASAS KERAJAAN AGHLABIYYAH: IBN AGHLAB

Dulu....di utara Afrika, wilayah yang hari ini dinamakan dengan Algeria, Tunisia dan Libya, pernah memerintah sebuah kerajaan yang dinamakan Daulah Aghlabiyyah. Malahan, kerajaan ini turut berkuasai di perairan laut Mediteranian mencakuoi beberapa wilayah yang hari ini berada di bawah Itali seperti Pulau Sicily dan Pulau Sardinia. Kerajaan ini berdiri selama 112 tahun bermula tahun 184H hingga tahun 296H. Dalam tempoh lebih 100 tahun itu, terdapat 10 orang raja yang memerintah. Raja-raja itu adalah keturunan pengasasnya yang bernama Abu Abdullah Ibrahim bin Al-Aghlab bin Salim bin 'Iqal bin Khafajah At-Tamimi. Kita sebut namanya sebagai Ibn Al-Aghlab sahaja.

Ibn Al-Aghlab ini seorang yang memiliki keperibadian yang unggul. Pada dirinya ada kepahlawanan, kesolehan, kealiman, hafaz Al-Quran, kepenyairan dan dia merupakan murid kepada Imam Al-Laith bin Sa'ad.

Allamah Ibn Uzari Al-Murakeshi dalam kitabnya Al-Bayan Al-Maghrib Fi Akhbar Al-Andalus Wal Maghrib (MS 92-93) menyebutkan sifat-sifat mulia yang ada pada Ibn Al-Aghlab ini dan menyifatkan tidak pernah muncul di Utara Afrika seorang pemimpin yang lebih elok sirahnya serta lebih berbelas kasihan kepada rakyat serta bersatu semua kabilah di bawahnya lebih daripada Ibn Al-Aghlab.

Bapanya yang bernama Al-Aghlab bin Salim adalah orang penting dalam gerakan Abbasiyyah dalam rangka menggulingkan Bani Umayyah. Dia bergiat di wilayah Marw di bawah Abu Muslim Al-Khurasani. Apabila Khalifah Abu Jaafar mahu membunuh Abu Muslim Al-Khurasani, dia menjadi kalangan yang menyokong daa membantu Abu Jaafar. Ketika Khalifah Abu Jaafar mengirimkan pasukan tentera ke Utara Afrika pada tahun 144H dipimpin oleh jeneral Muhammad bin Al-Asy'ath Al-Khuza'i, maka Al-Aghlab bin Salim ikut serta dalam ketumbukan itu. Dia adalah orang kanan kepada Ibn Al-Asy'ath. Bila berjaya memadamkan pemberontakan di sana, Al-Aghlab dilantik jadi gabenor di Tobna (terletak dalam negeri Algeria sekarang) pada tahun 148H. 

Kemudian, kekacauan meletus lagi akibat olah para Khawarij.  Ibn Al-Asy'ath dikalahkan dan Qairawan dikuasai Khawarij. Dalam perang itu gugur Ibn Al-Asy'th. Al-Aghlab yang cuba membebaskan Qairawan  kemudiannya, juga mati terbunuh. Ia mati terbunuh dalam perang melawan pemberontakan Al-Hasan bin Harbin Alkindi


No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....