Monday, February 27, 2023

PEMBERONTAKAN AZ-ZANJI

Setelah khalifah Abbasiyyah yang bergelar Al-Muntasir Billah meninggal kerana dibunuh oleh kelompok orang Turki dalam istana khalifah, tangkapan pun dibuat ke atas orang-orang yang rapat dan setia dengan Khalifah Al-Muntasir.  Antara orang yang rapat dengan Al-Muntasir adalah seorang lelaki Parsi yang bernama Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Ali bin Isa bin Zaid bin Ali bin Al-Hussain bin Ali bin Abi Talib (Nasabnya ini dipertikaikan oleh sesetengah sejarawan Islam). Dia dipenjarakan bersama orang-orang lain yang ditangkap.Keadaan ini menimbulkan kekacauan dalam negeri. Sekelompok pasukan tentera bangun memberontak dan memecahkan penjara dan membebaskan tahanan termasuklah Ali bin Muhammad.

Orang yang bernama Ali bin Muhammad inilah kemudiannnya mengemudi pemberontakan panjang yang dinamakan Pemberontakan Az-Zanji. Ia berlangsung antara tahun 255-270H.

Ali bin Muhammad meninggalkan Baghdad dan pergi ke Samanraa. Seterusnya menuju ke Bahrin dan  mengasaskan gerakan pemberontakan di sana. Az-Zanji merujuk kepada golongan hamba yang berasal afrika. Mereka Di bawa sebagai pekerja di ke ibu kota pemerintahan dan jumlah menjadi ramai. Zaman itu perdagangan hamba rancak sekali. 

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....