Sunday, February 19, 2023

MAZHAB KHAWARIJ IBADHI

Khawarij adalah satu aliran dalam Islam yang mula menampakkan dirinya selepas peristiwa Tahkim. Bermula dengan kelompok Al-Mahkamatul Ula, Khawarij berkembang dan berpecah kepada pelbagai firqah. Antara Firqah Khawarij yang muncul madalah Firqah Ibadhi. Firqah ini dinisbahkan kepada Abduulah bin Ibadh. Sesetengah penyelidik menyebutkan bahawa Khawarij Ibadhi ini bermula daripada para pengikut Jabir bin Zaid Al-Azdi, seorang yang berguru dengan Ibn Abbas serta meriwayatkan hadis daripada Saidatina Aisyah r.a. Beliau merupakan Imam dalam tafsir dan hadis di kalangan Tabi'in. Beliau tinggal di Basrah. Pada masa Hajjaj bin Yusuf menekan keluarga Mahlab bin Abi Safrah, mereka menjadikan Jabir bin Zaid sebagai tempat rujukan mereka  dalam menggerakkan penentangan kepada kezaliman Hajjaj.  Ada pendapat mengatakan bahawa Abdullah bin Ibadhilah yang perancang sebenar aliran ini. Ada yang mengatakan bahawa nama Ibadhi itu adalah dipopularkan oleh bani Umayyah kerana hendak mengelakkan nisbah mazhab ini kepada seorang tabi'in yang mulia.

Abdullah bin Ibadh  merupakan seorang yang berasal dari Bani Tamim yang menghuni Yaman. Dia lahir pada zaman khalifah Mu'awityah dan meninggal pada akhir zaman Abdul Malik Marwan.


Pada hari ini, kerajaan Oman meletakkan Ibadhi sebagai mazhab negara. Para mufti Oman adalah orang-orang yang bermazhab Ibadhi.

Para pengikut Ibadhi juga ada di beberapa tempat lain seperti di Pergunungan Nufusah dan Zuwarah di Libya, Pulau Djerba di Tunisia, Wadi Mizab di Algeria, Kepullauan Zanzibar di Tanzania, Mali dan juga di Paris, ibu negara Perancis.

(Sambung kemudian)


Bacaan: Memahami erti Khawarij di zaman moden

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....