Tuesday, February 21, 2023

Nabi menolak untuk menikahi Ummu Hani

Ummu Hani' adalah anak kepada Abu Talib. Dia juga adalah anak kepada Fatimah binti Asad isteri Abu Talib. Selain dia, anak-anak Fatimah binti Asad adalah Ali, Talib, Aqil dan Ja'afar At-Toyyar. Nama sebenar Ummu Hani' adalah Fakhitah. Pada masa sebelum Islam, nabi SAW pernah melamarnya tetapi Abu Talib tidak menerimanya dan menganwinkannya dengan Hubairah bin Abi Wahab Al-Makhzumi.

Jawapan Abu Talib kepada nabi sebagai alasannya menolak pinangan nabi SAW:

 يا ابن أَخِي إِنَّا قَدْ صَاهَرْنَا إِلَيْهِمْ، وَالْكَرِيمُ يُكَافِئُ الْكَرِيمَ


Dengan Hubairah itu, Ummu Hani mendapat anak-anak yang bernama Hani', Ju'dah, Umar dan Yusuf.

Ummu Hani' memeluk Islam pada tahun pembukaan Kota Makkah. Rasulullah melamarnya setelah dia berpisah dengan suaminya kerana keislamannya itu. Namun, Ummu Hani' menolaknya atas alasan dia ada anak-anak yang perlu dijaga. Kemudian, setelah masalah anaknya selesai, dia datang menemui Rasulullah SAW dan menawarkan untuk jadi isteri Rasulullah SAW. 

Ketika itu Rasulullah menolak kerana telah turun ayat Quran yang melarang baginda menikahi melainkan wanita yang berhijrah bersama Rasulullah SAW sedangkan Ummu Hani' bukan kalangan Muhajirat. (Rujuk: Al-Isobah Fi Tamyizis Sohabah: ms85)

Firman Allah SWT dalam Surag Al-Ahzab, ayat 50:


يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۗ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (50)


Maksudnya:

Hai Nabi, sesungguhnya Kami telah menghalalkan bagimu isteri-isterimu yang telah kamu berikan mas kawinnya dan hamba sahaya yang kamu miliki yang termasuk apa yang kamu peroleh dalam peperangan yang dikaruniakan Allah untukmu, dan (demikian pula) anak-anak perempuan dari saudara laki-laki bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara perempuan bapakmu, anak-anak perempuan dari saudara laki-laki ibumu dan anak-anak perempuan dari saudara perempuan ibumu yang turut hijrah bersama kamu dan perempuan mukmin yang menyerahkan dirinya kepada Nabi kalau Nabi mau mengawininya, sebagai pengkhususan bagimu, bukan untuk semua orang mukmin. Sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada mereka tentang isteri-isteri mereka dan hamba sahaya yang mereka miliki supaya tidak menjadi kesempitan bagimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....