Monday, February 27, 2023

DINASTI AS-SOFARIYYAH

Dinasti atau keluarga pemerintahan ini dinisbahkan kepada seorang yang bernama Ya'kob bin Al-Laith As-Soffar. Gelaran As-Soffar itu merujuk kepada perusahannya sebagai tukang tembaga. 

Sumber-sumber menyebutkan bahawa Ya'kob bin Al-Laith berasal dari daerah pergunungan Sas di Timur Parsi.

Bermula kisahnya, dia dan saudaranya Amru bin Al-Laith turut serta dalam peperangan melawan Khawarij bersama Saleh Al-Muttawa'i. Mereka berperang bersama Saleh Al-Muttawa'i sehinggalah matinya Saleh Al-Muttawa'i. Tempat Saleh Al-Muttawa'i kemudiannya digantikan oleh Dirham bin Al-Hussain Al-Muttawa'i. Kedua beradik tadi terus setia dalam perjuangan membanteras gerakan khawarij bersama ketua yang baru itu. Dirham telah melantik Ya'kob menjadi pemimpin atas askarnya. Para pemimpin yang bersama Dirham melihat Yaakob lebih layak daripada Dirham , maka mereka mengangkat Yaakob sebagai pemimpin mereka. Dirham pun jadi pengikutnya. Di bawah kepimpinan Yaakob, kawasan-kawasan baru dapat dikuasai. Kawsan yang dulunya di bawah kekuasaan Dinasti Tahiriyyah dirampas hinggalah akhirnya seluruh khurasan jatuh ke tangannya. Khalifah Al-Mu'taz pun berkenan melantiknya sebagai penguasa di daerah yang telah diambilnya. Maka Ya'kob pun mengirinkan hadiah-hadiah kepada khalifah Al-Mu'taz. Setelah itu pada zaman khalifah Al-Mu'tamid dia terus mengirnkan hadiah tahunan bernila 5 juta dirham.

Selepas Yaakob, saudaranya Amru meneruskan pemerintahan. Namun, pada tahun 287H, dia kalah dalam perang dengan kerajaan Samaniyyah dan ditawan.Beberapa pemimpin dari keluarga Sofariyyah meneruskan pemerintahan yang makin mengecil dan melemah sehinggalah tamat pada tahun 299H semasa Amru bin Yaakob jadi raja.

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....