Sunday, February 26, 2023

Jatuh Kerajaan Buwaihiyyah naik Kerajaan Saljuqiyyah

Buwaih hanyalah seorang lelaki berbangsa Parsi yang menyara hidup sebagai nelayan negeri Dailam yang terletak di Barat Parsi. Nama penuhnya adalah Abu Syuja' Buwaih bin Fanasru. Dia dikatakan keturunan raja-raja Parsi di zaman silam. Dia ada tiga anak lelaki yang dinamakan Ali, Hasan dan Ahmad.

Tahun 322H, Ali bin Buwaih telah berjaya menguasai Syiraz dan menghalau keluar gabenor Abbasiyyah di sana yang bernama Yaqut. Dengan itu, seluruh wilayah Parsi tunduk kepadanya. 

Khalifah Abbasiyyah ketika itu adalah Ar-Radhi Billah. Beliau adalah khalifah ke-10 dalam susunan khalifah Abbasiyyah. Namanya adalah Abul Abbas Muhammad bin Al-Muqtadir bin Al-Mu'tadhid bin Al-Muwaffiq bin Al-Mutawakkil bin Al-Mu'tasim bin Harun Ar-Rasyid

Ali bin Buwaih meninggal tahun 338H dan meninggalkan sebuah kerajaan Syiah yang kuat di sebelah Timur.

Pada tahun 440H, Daulah Buwaihiyyah dibawah kepimpinan Al-Malikurrahim. Dizamannya, kerajaan Buwaiiyyah mengalami kelemahan dan dalam masa yang sama ada kekuatan baru sednag mara bangkit. Mereka adalah Daulah Saljuqiyyah. 

Pada tahun 447 H, Tugrul Bek dari kerajaan Saljuqiyyah menguasai Baghdad dan dengan itu lenyaplah kerajaan Buwaihiyyah setelah memerintah selama 113 tahun dengan jumlah raja 11 orang bermula Mu'izuddaulah Ali bin Buwaih hingga Al-Malikurrahim.

Rujuk: 


No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....