Tuesday, May 2, 2023

GOLONGAN MUKTAZILAH

Muktazilah adalah satu fiqah dalam Islam yang dinisbahkan pengikut kepada Wasil bin Ato' yang telah mengambil sikap mengasingkan diri daripada halaqah ilmu Hasan Al-Basri kerana masalah khilaf tentang hukum orang Islam yang fasiq.  Muktazilah terkenal dengan pendirian mereka mengutama akal di atas naqal dan ia berpecah kepada pelbagai aliran,namun aliran-aliran muktazilah itu berdiri di atas 5 prinsip yang samam, disebut sebagai USULUL KHAMSAH iaitu:

1) Usul Tauhid-iaitu menetapkan keesaan Allah dan menafikan keserupaanNya dengan makhluk. Lalu, dalam perbahasaan tentang sifat-sifat Allah, mereka menolak Allah bersifat dengan sebarang sifat kecuali Sifat Salbiyah. Adapun sifat-sifat Tsubutiyyah seperti Qudrat, Ilmu Qidam dan seumpamanya, maka mereka menafikannya.


2) Al-Adl

3) Al-Wa'du Wal Wa'iid

4) Al-Manzilatu Baina Manzilatain

5) Amar Ma'ruf nahi Munkar


Golongan Muktazilah menerima hadis jika hadis itu selari dengan Quran dari segi sebutan dan makna. Jika ia menyalahi Quran, sekalipun perbezaan antara Hadis dan Quran itu hanya dari segi zahir sahaja, padahal boleh diharmonikan antara keduanya, maka muktazilah menolak hadis itu sekalipun dajat kesahihannya tinggi. Dengan kata lain, muktazilah menolak hadis yang berdiri sendiri (Hadis Mustaqillah).


Baca: Youm

Baca: Islamweb

Baca: Saaid

Baca: Alukah

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....