Tuesday, April 18, 2023

ASIM BIN AMRU AT-TAMIMI

Ketahuilah bahawa sejarah telah meninggalkan buat kita orang-orang hebat dalam pelbagai bidang. Demikian sejarah Islam, menitipkan buat kita model-model nggul untuk kita contohi.

Asim bin Amru At-Tamimi bukan ornag yang dikenali sebelum Islamnya. Dia masuk Islam zaman nabi dan menjadi sahabat baginda. Islam mengangkat namanya setinggi-tingginya. batu bersalut lumpur sungai sekalipun, bila dimahkotakan Islam, menjadi mulialah ia.

Tidakkah kalian lihat apa yang Al-Quran buat kepada budak-bdak yang gagal dalam pesekolahan? Budak-budak naka di sekolah rendah dan sering dibalun guru, dipatahkan harapan untuk menjadi insan berguna. Llau, takdirnya, dia tertarik ke mahad tahfiz dan menghafaz Quran. Dari batu kapur yang pecah ranap, dengan Quran ia menjadi mutiara yang dicincinkan dan disanjung . Bisa sahaja di pakai puteri raja atau menjadi cincin yang disaktikan. Demikianlah apa yang ISlam telah lakukan kepada para lelaki dalam sejarah.

Asim bin Amru At-Tamimi, kisahnya segar dan jadi sebutan .

Beliau adalah lelaki Bani Tamim yang datang ke Madinah masuk Islam pada zaman nabi SAW. Ketika itu nabi baru pulang dari perang Tabuk. Itu perang terakhir yang nabi pimpin dan kerana itu Asim bin Amru tidak berpeluang menyertai mana-mana peperangan bersama rasulullah SAW.

Selepas perang Nahawand, khalifah Umar Al-Khattab mengatur ketumbukan tentera jihadi ke seluruh Parsi. Antara tentera tersebut adalah tentera ke Sijistan. Ia dipimpin oleh Asim bin Amru. Beliau telah berjaya memacakkan panji Islam di sana dan beliau pun menjadi Wali di Sijistan sehinggalah dia meninggal tahun 29H

No comments:

Post a Comment

A'sya bin Qais , penyair yang hampir masuk Islam .

A'sya adalah gelaran kerana matanya yang rabun. Kalimah A'sya dalam bahasa Arab bermaksud seorang yang tidak nampak di malam hari ....