Tuesday, September 13, 2022

TAABBATA SYARRAN, SEORANG PENYAIR ZAMAN JAHILIYYAH

Abu Kabir Al-Hazali (nama sebenarnya adalah 'Amir bin Al-Halis) kahwini ibu Taabbatu Syarran (Nama sebenarnya Tsabit bin Jabir) ketika dia masih lagi bayi. Bila Besar, nampaklah ketidaksukaan Taabbata Syarran kebada Abu Kabir Al-Hazali. Maka dia mengeluh kebimbangannya kepada isterinya. Isterinya itu, yang juga merupakan ibu kepada Ta-abbata Syarran mencadangkan agar suaminya itu membunuh sahaja anaknya itu. Lalu diajaknya anak tirinya berjalan dan dia berharap dapat peluang membunuhnya. Abu Kabir Al-Hazali telah mengupah dua orang untuk membunuhnya dan ketika berjalan ke satu tempat, mereka nampak unggun api sedang menyala. di tepi unggun api itu ada dua orang pencuri yang sudah diupah oleh Abu Kabir Al-Hazali. 

" Aku lapar, bolehkah kau pergi dapatkan makanan daripada mereka dekat unggun api itu?", kata Abu Kabir Al-hazali kepada Taabbata Syarran.

Dia pun pergi dan Abu Kabi berharap matilah anak tirinya itu dibunuh para pencuri itu. Namun kemudiannya Taabbata Syarran pulang dengan membawa makanan. Abu Kabir Al-hazali keheranan dan bertanya.

"Bagaimana kau dapatkan makanan ini?' soalnya

" Aku bunuh dua ornag yang ada dekat unggun api itu dan ambil makanan ini", jawab taabbata Syarran

Mendengar itu Abu Kabir Al-hazali jadi pucat dan semakin takut kepada Taabbata Syarran.

Asal nama Taabbata Syarran.

Menurut cerita, nama Taabbatu Syarran diambil sempena satu kejadian yang berlaku atasnya. Satu hari Tsabit bin Jabir berjalan di padang pasir. Lalu dia temui seekor kibasy yang besar. Tsabit bin Jabir pun bawa ia di celah ketiaknya dan sepanjang perjalan bawa ia balik ke kampungnya, kibasy itu asyik kencing dan mengenainya. Apabila sampai di kampungnya, dia pun rasa tak larat lagi mengilik kibasy itu. Dia pun lepaskannya. Tiba-tiba kibasy itu bertukar jadi seekor jin ghaul (semacam hantu). Orang kampungnya bertanya kepadanya:
"Apa yang kau kepit bawah ketiakmu tadi wahai Tsabit?"
""Hantu", kata Tsabit.
" Sesungguhnya dia kepit bawah ketiaknya makhluk yang jahat", kata warga kampung. Sejak hari itu dia pun dikenali Taabbata Syarran.
Ada cerita lain mengaitkan ia dengan kisah Tsabit bawa balik ular yang dikepit bawah ketiaknya ke kampungnya.
Ada juga mengaitkan gelaran itu dengan perkataan ibunya terhadapnya ketika melihat Tsabit mengepit sebilah pedang di bawah ketiaknya.

Rujuk: Wiki

Taabata Syarran ini dibilang antara penyair So'alik ( Para penyair yang keluar dari kabilahnya dan duduk dalam kelompok mereka di kawasan jauh dari kabilah masing-masing)


Kisah ini adalah kisah seorang penyair Jahiliyyah yang mengungkapkan sebuah syair. Kenapa dia bersyair begitu? Itulah kisahnya. Catatan ini belum sempat merakamkan daramatik cerita tersebut. Insya Allah di lain masa.

Syair yang terbit dari kisah tersebut adalah seperti berikut


ولقد سريت على الظلام بمغشم...جلد من الفتيان غير مثقـــــــل
ممن حملن به وهن عــــــــواقد...حبك النطاق فشب غير مهبــل
حملت به في لــــــــيلة مزؤودة...كرها وعقد نطاقا لم يحلـــــل
فأتت به حــــــوش الفؤاد مبطنا...سهدا إذا ما نام ليل الهوجـــل
وإذا نــــــبذت له الحصاة رأيته...ينزو لوقعتها طمور الأخيـــــل
وإذا يهب من المنام رأيتـــــــــه...كرتوب كعب الساق ليس بزمل
ماإن يمس الأرض إلا مـــــــــنكب...منه وحرف الساق طي المحمل
وإذا رمـــــــيت به الفجاج رأيته...يهوي مخارمها هوي الأجــدل
وإذا نظرت إلى أسرة وجهـــــه...برقت كبرق العارض المتهلـــل
يحمي الصحاب إذا تكون كريهة...وإذا هم نزلوا فمأوى العيـــل

No comments:

Post a Comment

Duriiyaah alʻyṭh-Ulama Wanita Penulis Kitab Fekah

 Aku jarang jumpa kitab yang dikarang oleh seorang tokoh ilmuan perempuan. Banyak kitab rujukanku adalah hasil karya tokoh ulama lelaki sama...